De omslag afbeelding van het boek Flennok, Robin E. - Finale afrekening
Auteur(s) Robin E. Flennok
Uitgeverij(en) Marmer
2
Review date 26 april 2016
Robin E. Flennok is een Nederlandse thrillerschrijver die in 2011 debuteerde met Onzichtbare macht. Aan zijn naam is niet af te leiden dat we met een landgenoot te maken hebben. En de plot in Finale afrekening zou ook zomaar door een buitenlandse auteur kunnen zijn geschreven. Is dat een compliment?

Claudia Schaidler is de dochter van een steenrijke fabrikant van medicijnen. Tijdens een tocht met haar vader in de Alpen wordt ze ontvoerd. Tevens wordt een geheim agent die haar volgde bij die ontvoering vermoord. Het is aan MI5-agent Josh McFarren om de zaak op te lossen. Om dat te doen moet hij naar Zwitserland reizen, alwaar de vader van Claudia op bijzondere wijze reageert. Al snel blijkt het om een wereldomvattend complot te gaan, waarbij zelfs de Rooms-Katholieke Kerk betrokken lijkt te zijn. Wat is er precies aan de hand?

Finale afrekening is de tweede thriller met de onverschrokken McFarren in de hoofdrol. In deze thriller moet hij het opnemen tegen een gigantisch complot waarbij zelfs zijn eigen geheime dienst betrokken lijkt te zijn. Het begin is veelbelovend. We zien de familie Schaidler terwijl ze verstrikt raken in een gigantische sneeuwstorm. Meerdere 'bad guys' lijken het op Claudia voorzien te hebben. Het blijkt echter een voorbode van een ultracomplex en verwarrend plot. Op zich schrijft Flennok goed en is McFarren een aangename hoofdpersoon, maar de plot is zo ingewikkeld dat het te vergelijken is met een op het eerste oog mooi huis met een complexe inrichting: op een gegeven moment ben je er als bewoner zat van, omdat het je tegen gaat staan. De ingewikkeldheid van de plot in Finale afrekening heeft dezelfde uitwerking op de lezer. Flennok heeft, gewild of ongewild, het scenario zo complex gemaakt dat de lezer afhaakt. Naast de plot komt dit door de vele personages die van links en rechts komen ingevlogen. En allen hebben ze iets met elkaar van doen, wat de overzichtelijkheid niet ten goede komt. Hetzelfde geldt voor de deelname van verschillende organisaties of instanties: zelfs de Rooms-Katholieke Kerk mengt zich op een gegeven moment in de plot.

Daarnaast springt het verhaal teveel van de hak op de tak: veel personages vinden zomaar de dood terwijl de lezer nog moet bijkomen van de vorige plotontwikkeling. Het is daardoor lastig om het verhaal goed te blijven volgen. Het eind komt daar bovenop als een verrassing en voelt afgeraffeld. En dat is jammer, want de plot had, mits uitgekleed, interessant kunnen zijn.

Flennok heeft Finale afrekening te complex gemaakt. Daardoor is de lol er voor de lezer snel af. Less is more is een les die Flennok tot zich moet nemen, wil een volgend boek wel slagen.

4 mei 2024 17:44

0