dood de koning sandrone dazieri thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Sandrone Dazieri
Uitgeverij(en) Xander Uitgevers
4
Review date 13 augustus 2019

Sandrone Dazieri is geboren in Cremona, Italië. Hij is zijn werkzame leven als kok begonnen, maar op enig moment heeft hij besloten die carrière achter zich te laten en zich volledig op het schrijven te richten. Hij heeft gewerkt als journalist, redacteur en scenarioschrijver voordat hij doorbroek als thrillerschrijver. Zijn thrillers Dood de vader en Dood de engel zijn een internationaal succes, zelfs de filmrechten van deze boeken zijn inmiddels verkocht. Nu is het tijd voor het derde deel in de reeks die draait om politieagente Colomba Caselli en haar collega Dante Torre: Dood de koning.

“Dante krijgt geen adem. Het donker drukt op hem als cement, het vermorzelt hem, verbrijzeld zijn botten. Dringt zijn mond binnen, zijn longen. Schreeuwen lukt niet. Bewegen lukt niet, braken ook niet.”

De voormalig politieagente Colomba Caselli is, nadat zij een bomaanslag overleefde, voortijdig gestopt met haar werk. Tegenwoordig leidt zij een teruggetrokken bestaan in het bergdorp Mezzanotte. Gekweld door nachtmerries probeert zij te herstellen van de fysieke en psychische schade die zij heeft opgelopen bij haar bijna-doodervaring. Op dezelfde dag werd haar goede vriend, Dante Torre, ontvoerd. Sindsdien heeft zij niets meer van hem vernomen.

Haar geïsoleerde leven wordt ruw verstoord als ze na een verschrikkelijke sneeuwstorm een onderkoelde jongen in haar tuin vindt. Hij kan niet praten en is besmeurd met bloed. De jongen lijkt haar te vertrouwen en Colomba ontfermt zich over de jongen. Zijn beide ouders blijken op gruwelijke wijze te zijn vermoord, waarna de jongen op de vlucht is geslagen, maar in hoeverre is de jongen niet betrokken bij de moorden? Colomba is overtuigt van zijn onschuld en vastbesloten om de werkelijke moordenaar van Tommy’s ouders te vinden. Als ze door begint te krijgen waar deze zaak naar verwijst, weet ze dat zij de hulp van haar vriend Dante nodig heeft om de waarheid boven tafel te kunnen krijgen. Maar dan moet ze hem wel eerst zien te vinden..

“En hij had de ontdekking gedaan die zijn leven had veranderd: iedereen loog. Uit gemak of uit angst, om iemand blij te maken of om gunsten te verkrijgen, uit domheid of uit slechtheid, maar iedereen loog, en vaak geloofde men in de eigen leugens.”

Zoals bekend is Dood de koning het derde deel in de boekenreeks omtrent de personages Colomba Caselli en Dante Torre. Dood de koning kan als een op zichzelf staand boek gelezen worden, maar dit zal van tijd tot tijd voor de nodige verwarring zorgen, omdat Sandrone Dazieri regelmatig verwijst naar gebeurtenissen uit de voorgaande boeken in deze reeks. Het verhaal sluit aan op de eerdere twee delen en is in feite een verdieping op het bestaande plot.

Zoals je mag verwachten van Sandrone Dazieri weet hij de spanning al in de eerste hoofdstukken op te bouwen tot ongekende hoogte en weet hij dit vast te houden tot aan de laatste bladzijde. Ondanks dat de plot gedeeltelijk is gebaseerd op de verhaallijn uit de eerdere delen is Dazieri er toch in geslaagd om weer een origineel verhaal aan deze reeks toe te voegen. Daarnaast worden de karakters van Colomba en Dante, en hun onderlinge relatie, weer iets verder uitgediept, waarbij met name Dante een even opmerkelijke als onmisbare persoonlijkheid blijft.

Naar onze mening is Sandrone Dazieri er weer in geslaagd om een kei van een thriller af te leveren, maar wij zouden jullie wel adviseren om ook de voorgaande delen te lezen. Met een eventuele vakantie voor de deur is dat natuurlijk een goed excuus om voldoende ruimte in de koffer te reserveren.

“Het onderste deel van het gezicht van de mecanicien was opgezwollen en paarsig, zijn mond teruggebracht tot een schuimend gat vol met losse tanden, vrijgekomen toen het tandvlees eenmaal was verteerd door het zuur. Met een zucht spuugde Loris zijn tong uit: zwart en geperforeerd als gatenkaas, bleef het ding bewegen op de grond.”
Bjorn le Granse
Bjorn le Granse
Je kunt mij definiëren als een echte Brabantse Bourgondiër, in Tilburg geboren (1985) en getogen. In het centrum van deze schitterende stad woon ik samen met mijn vrouw en dochter. In het dagelijkse leven ben ik werkzaam als bouwkundig schade-expert voor verzekeraars en in mijn vrije tijd vindt je mij op een mountainbike in de Brabantse bossen of met een goed boek op onze heerlijke bank.

Gedurende mijn schooljaren had ik een lichte allergie voor boeken. Mijn motto was: “als het goed genoeg is wordt het wel verfilmd”. Nadat ik in 2006 mijn vrouw heb leren kennen, die ook graag een boek mag lezen, heb ik op vakantie ook eens een poging ondernomen. Sinds die tijd ben ik helemaal om en kan ik echt genieten van een goed boek. Mijn voorkeur gaat natuurlijk uit naar thrillers, waarbij ik een grote voorliefde heb voor faction thrillers met een vleugje historie. De boeken van Dan Brown heb ik dan ook allemaal versleten. Daarnaast lees ik graag boeken uit de “meer voor mannen” categorie: spionage; oorlog en meer kogels dan pagina’s.

26 april 2024 12:41

0