De omslag afbeelding van het boek Lapena, Shari - Een vreemde in huis
Auteur(s) Shari Lapena
Uitgeverij(en) Prometheus
4
Review date 31 augustus 2017
Shari Lapena (1960) was werkzaam als advocaat en docent Engels voor ze begon met het schrijven van romans. Het stel van hiernaast is haar thrillerdebuut en werd een wereldwijde bestseller. Het boek werd maar liefst aan 23 landen verkocht. Een vreemde in huis is haar tweede thriller.

Een vreemde in huis begint met een spannende proloog. Een vrouw stormt de achterdeur van een verlaten restaurant uit. Ze rent als een opgeschrikt dier naar de plek waar ze haar auto heeft geparkeerd, zich nauwelijks bewust van wat ze aan het doen is. Ze scheurt met gierende banden de parkeerplaats af en draait roekeloos de weg op zonder vaart te minderen. Na een wilde rit raakt ze de controle over haar auto kwijt om vervolgens met een klap tot stilstand te komen tegen een telefoonpaal. Na deze spannende proloog zit je meteen goed in het verhaal en wil je door blijven lezen. Karen was thuis, bezig met het eten terwijl ze op haar man wachtte. Ze keek ernaar uit om hem te zien. Elk moment kon hij thuiskomen. Dat is alles wat Karen zich herinnert wanneer ze bijkomt in het ziekenhuis. Niemand weet wat er die avond precies gebeurd is. Karen niet, haar man Tom en haar vriendin Brigid niet en ook de politie tast in het duister. Ze zeggen dat ze een ongeluk heeft gehad; de controle over haar stuur is verloren terwijl ze veel te hard reed. Rechercheur Rasbach en Jennings starten een uitgebreid onderzoek. Het onderzoek naar een recentelijke moord op een man lijkt verband te vertonen met het ongeluk van Karen. Wie was waar op welke plaats en waarom? Karen en Tom nemen advocaat, Jack Calvin, in de arm. Samen met Jack proberen ze erachter te komen wat er die nacht gebeurd is. Ondanks dat Tom soms twijfelt aan Karen blijft hij toch in haar geloven. Maar wat houdt Tom verborgen voor zijn vrouw en welke rol speelt Brigid in het geheel?

Een vreemde in huis is het tweede boek van Shari Lapena. Het is een uiterst boeiend verhaal vol met wendingen, geheimen en leugens. Het verhaal wordt verteld vanuit een wisselend perspectief. Elk personage heeft zo zijn eigen geheimen, de één wat meer dan de ander. Stukje bij beetje worden deze geheimen prijs gegeven. De karakters worden geloofwaardig en levensecht neergezet, de emoties en gevoelens worden goed beschreven. Wel zijn de karakters klein gehouden en ook de wereld waarin ze zich bewegen is beperkt, waardoor ze bijna saai overkomen. We leren ze allemaal beter kennen doordat ze elk vanuit hun optiek het verhaal vertellen. Geen van de hoofdpersonen stijgt echt boven de andere uit en daarom ga je je niet snel met een van hen identificeren. Toch gaat dit niet ten koste van de plot omdat elk karakter een stuk onvoorspelbaarheid in zich heeft.

Ondanks dat de plot draait om een hoofdpersoon met geheugenverlies, iets wat we in veel thrillers zien, is het verhaal toch origineel genoeg om boeiend te blijven. De verhaallijn is realistisch ondanks dat de karakters weinig relaties lijken te hebben met de wereld om hen heen.

De schrijfstijl is vlot en toegankelijk met makkelijk te lezen zinnen en korte hoofdstukken. Shari Lapena heeft het in zich om ons steeds weer op het verkeerde been te zetten. Het verhaal houdt je tot het eind in zijn greep door de vele onvoorspelbare wendingen.

Een vreemde in huis heeft een goed uitgedacht plot met een verrassende wending aan het eind. Prachtig, origineel en zeker het aanraden waard!

27 april 2024 14:20

0