Pole position is het nieuwste boek in de opkomende markt van racethrillers. In het boek van de Nederlandse auteur Lex Pieffers draait het om Janet Ross en Jo Crespo.
Ross is een jonge vrouw zonder een echte vooropleiding en woont in een achterbuurt van Glasgow. Haar interesse in autotechniek levert haar een baan als leerling monteur op bij een dubieuze garage. Tijdens een uitje naar een kartbaan blijkt dat Ross talent heeft want ze blijft al haar collega’s voor. Dit zorgt ervoor dat ze van haar baas klussen aangeboden krijgt, waarbij ze haar rijkunsten kan etaleren. Ross neemt het voor lief dat het vaak nachtelijke ritten betreft, waarbij ze mannen rondrijdt die criminele bedoelingen hebben. Op een dag raakt ze betrokken bij de ontvoering van de zevenjarige dochter van Crespo, wat haar leven op de kop zet. Crespo is de eigenaar van het Formule 1 team Crespo Racing.
Pole position bestaat uit twee verhaallijnen die uiteindelijk samen moeten gaan komen. Pieffers poogt hiermee spanning op te bouwen. Absolute spanning komt er alleen niet en dat is jammer want het verhaal biedt daarvoor wel volop mogelijkheden. De verhaallijn over Janet Ross is bijvoorbeeld vrij voorspelbaar en er zijn veel gebeurtenissen die oppervlakkig worden omschreven. Een voorbeeld is de kidnapping en het vervolg op dat deel van het verhaal. Mogelijk heeft Lex Pieffers te veel gebeurtenissen in één boek willen stoppen. De schrijfstijl van Pieffers is echter wel vlot en als lezer kun je je goed identificeren met de twee hoofdpersonages. Dat maakt veel goed.
Met het slot heeft Pieffers gekozen voor een echte cliffhanger die de lezer moet overdonderen. Een goede poging om een triggerend slot te creëren en opening voor een vervolg. Marketingtechnisch best handig, maar we kunnen ons voorstellen dat menig lezer juist teleurgesteld wordt met dit open einde en de weg die daar naar toe wordt afgelegd.
Het boek wordt gepromoot met de tekst: “Voor de fans van Max en Formule 1”. Dit zet de lezer op het verkeerde been. Ja, de Formule 1 speelt zeker een rol in het geheel, alleen te ver op de achtergrond. Het gaat niet over het echte racen, meer de persoonlijke perikelen van een teameigenaar. De wereld wordt wel goed omschreven en is onderbouwd met feiten. De koppeling van Janet Ross en de Formule 1 is beperkt en zie je enkel terug in haar liefde voor snelle auto’s en de wijze hoe zij deze onder controle heeft. De auto’s die in het boek een rol spelen worden uitvoerig en realistisch omschreven, dat is een mooi detail voor de liefhebbers.
Concluderend: Pole position valt tegen. Er is te weinig spanning en de lezers die het boek oppakken voor de connectie met Formule 1, zullen teleurgesteld worden. Hopelijk pakt Pieffers dit in het vervolg op.
Lex Pieffers regisseerde tien jaar tv commercials voor Son & Lummiers Parijs. Hij schreef eerder twee boeken, waaronder Pittsburgh die op de longlist voor de Gouden Strop stond.
Ross is een jonge vrouw zonder een echte vooropleiding en woont in een achterbuurt van Glasgow. Haar interesse in autotechniek levert haar een baan als leerling monteur op bij een dubieuze garage. Tijdens een uitje naar een kartbaan blijkt dat Ross talent heeft want ze blijft al haar collega’s voor. Dit zorgt ervoor dat ze van haar baas klussen aangeboden krijgt, waarbij ze haar rijkunsten kan etaleren. Ross neemt het voor lief dat het vaak nachtelijke ritten betreft, waarbij ze mannen rondrijdt die criminele bedoelingen hebben. Op een dag raakt ze betrokken bij de ontvoering van de zevenjarige dochter van Crespo, wat haar leven op de kop zet. Crespo is de eigenaar van het Formule 1 team Crespo Racing.
Pole position bestaat uit twee verhaallijnen die uiteindelijk samen moeten gaan komen. Pieffers poogt hiermee spanning op te bouwen. Absolute spanning komt er alleen niet en dat is jammer want het verhaal biedt daarvoor wel volop mogelijkheden. De verhaallijn over Janet Ross is bijvoorbeeld vrij voorspelbaar en er zijn veel gebeurtenissen die oppervlakkig worden omschreven. Een voorbeeld is de kidnapping en het vervolg op dat deel van het verhaal. Mogelijk heeft Lex Pieffers te veel gebeurtenissen in één boek willen stoppen. De schrijfstijl van Pieffers is echter wel vlot en als lezer kun je je goed identificeren met de twee hoofdpersonages. Dat maakt veel goed.
Met het slot heeft Pieffers gekozen voor een echte cliffhanger die de lezer moet overdonderen. Een goede poging om een triggerend slot te creëren en opening voor een vervolg. Marketingtechnisch best handig, maar we kunnen ons voorstellen dat menig lezer juist teleurgesteld wordt met dit open einde en de weg die daar naar toe wordt afgelegd.
Het boek wordt gepromoot met de tekst: “Voor de fans van Max en Formule 1”. Dit zet de lezer op het verkeerde been. Ja, de Formule 1 speelt zeker een rol in het geheel, alleen te ver op de achtergrond. Het gaat niet over het echte racen, meer de persoonlijke perikelen van een teameigenaar. De wereld wordt wel goed omschreven en is onderbouwd met feiten. De koppeling van Janet Ross en de Formule 1 is beperkt en zie je enkel terug in haar liefde voor snelle auto’s en de wijze hoe zij deze onder controle heeft. De auto’s die in het boek een rol spelen worden uitvoerig en realistisch omschreven, dat is een mooi detail voor de liefhebbers.
Concluderend: Pole position valt tegen. Er is te weinig spanning en de lezers die het boek oppakken voor de connectie met Formule 1, zullen teleurgesteld worden. Hopelijk pakt Pieffers dit in het vervolg op.
Lex Pieffers regisseerde tien jaar tv commercials voor Son & Lummiers Parijs. Hij schreef eerder twee boeken, waaronder Pittsburgh die op de longlist voor de Gouden Strop stond.
Afbeelding
Marinus van de Velde
Ik ben Marinus van de Velde, van bouwjaar 1984. Ik mag mezelf de eigenaar noemen van ThrillZone! Ik lees al van jongs af aan. Mijn interesses liggen breed; Scandi, Nederlandstalig, spionage, maar ik vind Baldacci en Lee Child bijvoorbeeld ook geweldig. Lezen voor ThrillZone betekent soms het oprekken van je comfortzone en dat lukt goed!
Ross is een jonge vrouw zonder een echte vooropleiding en woont in een achterbuurt van Glasgow. Haar interesse in autotechniek levert haar een baan als leerling monteur op bij een dubieuze garage. Tijdens een uitje naar een kartbaan blijkt dat Ross talent heeft want ze blijft al haar collega’s voor. Dit zorgt ervoor dat ze van haar baas klussen aangeboden krijgt, waarbij ze haar rijkunsten kan etaleren. Ross neemt het voor lief dat het vaak nachtelijke ritten betreft, waarbij ze mannen rondrijdt die criminele bedoelingen hebben. Op een dag raakt ze betrokken bij de ontvoering van de zevenjarige dochter van Crespo, wat haar leven op de kop zet. Crespo is de eigenaar van het Formule 1 team Crespo Racing.
Pole position bestaat uit twee verhaallijnen die uiteindelijk samen moeten gaan komen. Pieffers poogt hiermee spanning op te bouwen. Absolute spanning komt er alleen niet en dat is jammer want het verhaal biedt daarvoor wel volop mogelijkheden. De verhaallijn over Janet Ross is bijvoorbeeld vrij voorspelbaar en er zijn veel gebeurtenissen die oppervlakkig worden omschreven. Een voorbeeld is de kidnapping en het vervolg op dat deel van het verhaal. Mogelijk heeft Lex Pieffers te veel gebeurtenissen in één boek willen stoppen. De schrijfstijl van Pieffers is echter wel vlot en als lezer kun je je goed identificeren met de twee hoofdpersonages. Dat maakt veel goed.
Met het slot heeft Pieffers gekozen voor een echte cliffhanger die de lezer moet overdonderen. Een goede poging om een triggerend slot te creëren en opening voor een vervolg. Marketingtechnisch best handig, maar we kunnen ons voorstellen dat menig lezer juist teleurgesteld wordt met dit open einde en de weg die daar naar toe wordt afgelegd.
Het boek wordt gepromoot met de tekst: “Voor de fans van Max en Formule 1”. Dit zet de lezer op het verkeerde been. Ja, de Formule 1 speelt zeker een rol in het geheel, alleen te ver op de achtergrond. Het gaat niet over het echte racen, meer de persoonlijke perikelen van een teameigenaar. De wereld wordt wel goed omschreven en is onderbouwd met feiten. De koppeling van Janet Ross en de Formule 1 is beperkt en zie je enkel terug in haar liefde voor snelle auto’s en de wijze hoe zij deze onder controle heeft. De auto’s die in het boek een rol spelen worden uitvoerig en realistisch omschreven, dat is een mooi detail voor de liefhebbers.
Concluderend: Pole position valt tegen. Er is te weinig spanning en de lezers die het boek oppakken voor de connectie met Formule 1, zullen teleurgesteld worden. Hopelijk pakt Pieffers dit in het vervolg op.
Lex Pieffers regisseerde tien jaar tv commercials voor Son & Lummiers Parijs. Hij schreef eerder twee boeken, waaronder Pittsburgh die op de longlist voor de Gouden Strop stond.