Overslaan en naar de inhoud gaan
Afbeelding
de magdalenacomplex jeroen windmeijer jacob slavenburg thriller recensie thrillzone.jpg
Uitgeverij(en) Harper Collins Holland
Jaar van uitgave
Thrillzone score
4
Review date 17 november 2022
Categories Nederlandstalig
Deel deze recensie

Wat als je als bibliothecaris een zeldzame codex in handen krijgt en je baas je vervolgens dwingt om een doodzonde te begaan en het manuscript de bibliotheek uit te smokkelen? Wanneer namelijk blijkt dat de betreffende codex de complete denkwijze van de kerk op z’n kop kan zetten, zijn er meerdere krachten die elkaar tegenwerken en die niet bang zijn om  -letterlijk- over lijken te gaan.

Jeroen Windmeijer en Jacob Slavenburg zijn inmiddels bekende en graag geziene auteurs bij ThrillZone. Het duo heeft eerder twee boeken uitgebracht in de zogeheten Sterke vrouwen trilogie die beiden met 4 sterren zijn bekroond. Eerder gaven we al aan dat de heren een nieuwe standaard hebben neergezet en De Magdalenacomplex is hierop wederom geen uitzondering.

We volgen Sofia, Susanne en Veronica als zij op verschillende momenten met de codex te maken krijgen. Wanneer Sofia en haar man bezoek krijgen van een oud-leerling weet ze op dat moment nog niet dat deze ontmoeting het leven van de drie dames op hun kop zal zetten. Wat een gezellige bijeenkomst met Marco, een oud-student van haar man moest zijn resulteert in het feit dat Sofia’s man ‘s nachts overlijdt aan een hartaanval. Als dezelfde nacht dan ook wordt ingebroken staat het leven van Sofia op de kop. Het blijkt dat Marco en haar man in het bezit waren van een codex die het Rooms-Katholieke wereldbeeld op z’n kop zou zetten. Er zijn organisaties die er achteraan zitten en die niet bang zijn om met geweld de codex weer in handen te krijgen…

De Magdalenacodex biedt een bijzondere opzet. Waar we gewend zijn dat hoofdpersonen gelijk geïntroduceerd worden en ogenschijnlijk niks met elkaar te maken hebben, kiezen Windmeijer en Slavenburg ervoor om de verschillende vrouwen te introduceren wanneer ze iets toevoegen aan het verhaal. Zodoende ervaren we het verhaal eerst uit het perspectief van Sofia waarna vervolgens Susanne en Veronica geïntroduceerd worden. Het samenbrengen van de drie vrouwen voelt enigszins kunstmatig aan. Susanne is namelijk de vrouw van de kunsthandelaar die mogelijk de codex heeft gestolen uit Sofia’s huis. En Veronica is de zus van Sofie; deze hebben elkaar echter al in tijden niet gezien.

Dit is echter wel een goede basis voor de drie vrouwen om samen te komen en na te denken over wat er gebeurd is en waarom om hun heen doden vallen. Samen gaan ze op reis en deze reis geeft dan ook genoeg ruimte om het mysterie te ontrafelen en de inhoud van de codex uit de doeken te doen.

Uiteindelijk is Maria Magdalena de echte hoofdpersoon. Door de ontcijfering van de codex leer je steeds meer over Maria en over haar echte leven. In plaats van de plaatselijke prostituee waaruit de zeven zonden zijn verdreven, leren we over haar als partner van Jezus en de persoon die zijn evangelie verkondigde. Voor Rooms-Katholieke lezers zal De Magdalenacodex wellicht dan ook zwaar op de maag vallen. Wel blijkt uit alles dat Windmeijer en Slavenburg hun onderzoek op orde hebben, al is het alleen al de zeer uitputtende lijst van bronnen achter in het boek. Wanneer je al deze kennis vervolgens verpakt in het schrijftalent van het duo blijft er een geheel over dat zeer prettig wegleest en gelukkig nooit belerend voelt. Wel moesten we af en toe even stilstaan bij de ontcijfering van de Codex en de impact die het heeft op ons denken over Maria Magdalena.

In het nawoord valt te lezen dat de heren nu klaar zijn met hun trilogie. Laten we hopen dat het duo samen nieuwe onderwerpen vindt en ons opnieuw verrast met een stukje geschiedenis in een heerlijk pakket van moord, spanning en theologie. Want het blijkt dat ze hun eigen gecreeërde standaard met De Magdalenacodex wederom evenaren en misschien zelfs wel overtreffen!

Afbeelding
Dennis
Dennis Scheerman
Als kleine jongen las ik elk boek wat iets met draken, ridders of andere fantasy gerelateerde onderwerpen te maken. Een brief voor de koning, Harry Potter en alles daar tussen in werd verslonden. Naar mate ik ouder werd kwamen daar steeds meer thrillers bij. Nu de mazzel dat ik deze twee genres mag recenseren voor Thrillzone.

Wat vinden lezers...

Grietje

28 maart 2024 16:01

4

In dit boek maken we kennis met Maria Magdalena en krijgen een andere kijk op het al oude verhaal . Het begint in de oudste bibliotheek van de wereld het Venetiaanse Marciana en daar vind Marco Visconti een eeuwenoud manuscript. Het lijkt te zijn geschreven door de broer van Jezus en zijn naam is Simon. Hier wordt het leven van Maria Magdalena een vrouw waar men al tweeduizend jaar over heeft gesproken uit de doeken gedaan. Het manuscript vormt het middelpunt van alle gebeurtenissen en men schuwt niet om het met alle macht in handen te krijgen. Ieder die er mee in aanraking komt moet het met de dood bekopen tevens is er een partij die met alle geweld het manuscript het liefs zo ver mogelijk weer wil verstoppen. Dan zijn er drie vrouwen Sofia,Susanne en Veronica die de hoeders van het manuscript worden en ten kosten van alles willen dat het openbaar wordt. Het boek neemt je mee naar Bijbelse taferelen en laat je Maria van een mooie kant zien . Tevens laten de schrijvers zien dat er veel sterke vrouwen zijn ook in vroegere tijden.

Nightshade

28 maart 2024 16:01

4

In De Magdalena Codex volgen we de ontdekking van een eeuwenoud manuscript dat nooit eerder gevonden lijkt te zijn. Het perkament blijkt in uitstekende staat en wordt weg gesmokkeld uit de bibliotheek waar het gevonden is. Dat is het begin van een lange strijd om het manuscript in handen te krijgen en sommige personen zijn hierin zelfs bereid om over lijken te gaan..

De Magdalena Codex is het derde deel van een trilogie, waarvan ik persoonlijk de eerste twee delen nog niet had gelezen voordat ik begon aan De Magdalena Codex. Hoewel er een enkele keer verwezen werd naar gegevens uit de voorgaande twee boeken, bleek dit verder geen belemmering te zijn voor de leeservaring.

Het viel me op dat De Magdalena Codex geschreven is in duidelijke, toegankelijke taal. Hoewel het verhaal vele wetenschappelijke en in de geschiedenis vaststaande feiten bevat (gegeven door Jacob Slavenburg, cultuurhistoricus), is dit totaal niet terug te zien in de schrijfstijl, waardoor het eigenlijk voor iedereen makkelijk te begrijpen is en de lezer ook niet al te veel hoeft na te denken over de gebruikte termen. Ik had voorafgaand aan het lezen wel iets anders verwacht, maar ik ben blij verrast. Als er dan toch een moeilijk woord gebruikt wordt in de tekst, volgt daar - volledig verwikkeld in de verhaallijn - ook direct een korte uitleg op.

Mede door de toegankelijke schrijfstijl leest het boek lekker vlot weg en ben je in no-time door het boek heen. Een andere reden dat het boek zo lekker vlot wegleest, zijn de korte hoofdstukken. Jeroen Windmeijer heeft de hoofdstukken klein gehouden, zoals hij zelf aangeeft, zodat een lezer niet halverwege een hoofdstuk zou moeten stoppen met lezen, maar toch nog aankomt bij enige vorm van een ontknoping. Echter zorgden de korte hoofdstukken er voor mij voor dat ik steeds bleef denken: ‘ach, nog eentje dan’, en zo maar weer door.

Het vlotte wisselen van personages en perspectieven zorgden voor een duidelijk en compleet beeld van de situatie, vaart in het verhaal en het blijven oproepen van nieuwe vragen voor de lezer, wanneer een oudere vraag beantwoord werd. Ook maakt Jeroen Windmeijer veel gebruik van hints naar informatie die in een later hoofdstuk verder aan bod komt. Dit maakt nieuwsgierig en zorgt ervoor dat je aan de pagina’s gekluisterd blijft.

Ik zou De Magdalena Codex graag willen beoordelen met een 4,5 ster. Het is een interessant verhaal met een sterke plot en levensechte personages. Echter ontbrak het voor mij wat aan spanning, in ieder geval op de manier die ik van een thriller verwacht. Dat doet echter niets af aan het verhaal zelf. Ook vond ik het wel jammer om steeds de verwijzingen naar Dan Brown en de Da Vinci Code te lezen, en hoewel ik de reden hierachter inmiddels ken, deed het voor mijn idee wel een beetje onrecht aan Jeroen Windmeijer (en Jacob Slavenburg). Zij hebben deze verwijzingen absoluut niet nodig, want het zijn echt fantastische auteurs.

Kim Coenen

28 maart 2024 16:01

4

De cover van dit veelbelovende boek weet gelijk mijn aandacht te trekken. Het is spannend en uitnodigend. Het geeft direct een sfeer weer wat je van het boek kan verwachten, een standbeeld van Maria Magdalena met op de achtergrond vaag oude geschriften. Daarnaast is de subtitel "Een eeuwenoud manuscript duikt op. Wie het leest, sterft.. " erg prikkelend waardoor ik een erg spannende thriller verwacht. Ik heb al eerder het Isisgeheim van Jeroen Windmeijer als luisterboek beluisterd en dat boek was echt een aanrader, vandaar dat ik ook nu hoge verwachtingen heb. Ik hoop op een spannend verhaal met veel (kunst)historische kennis.
 
Het verhaal begint met een proloog dat direct nieuwsgierigheid en spanning bij mij op wist te roepen. Wat zal er gebeurt zijn? Wat is het verhaal hierachter?

Het verhaal is geschreven vanuit drie vrouwelijke hoofdpersonages, die per hoofdstuk wisselen. De drie vrouwen zijn heel eigen, onderscheidend en goed uitgediept. Hierdoor kan je als lezer goed in de verschillende vrouwen en hun belevingen meegaan en begrijp je hun denk- en handelwijze. Ook de keuze voor drie vrouwelijke hoofdpersonages bij dit verhaal zorgt voor een versterking in de verhaallijn. De andere personages die in het verhaal deelnemen zijn ook sterk neergezet.

Jeroen Windmeijer en Jacob Salvenburg hebben een hele vlotte en filmische schrijfstijl. Dit past enorm goed bij het verhaal met de grote hoeveelheid (kunst)historische kennis, want het verhaal komt goed tot leven. De verhaallijn heeft een goede opbouw. Doordat er steeds stukjes informatie worden ontsluierd blijf je als lezer geboeid om te weten hoe de vork in de steel zit. Wel had ik op iets meer thriller/spanning/sensatie gehoopt, maar toch wist het verhaal mij enorm te boeien en heb ik het in twee dagen uitgelezen. Het verhaal zat technisch met alle details enorm goed in elkaar en het plot wist me dan ook positief te verrassen. De (kunst)historische kennis die in het verhaal verweven zit, past perfect in het verhaal en wordt geen zware kost.

Ik heb echt van het begin tot het einde genoten van dit boeiende en originele verhaal. Voor alle liefhebbers van o.a. Dan Brown is dit boek zeker een aanrader om te gaan lezen. Het had niet zoveel thriller/spanning als ik verwacht/gehoopt had, maar het verhaal zat enorm goed in elkaar en weet je als lezer nieuwsgierig te houden waardoor je het boek moeilijk weg kan leggen.

ovar

28 maart 2024 16:01

3

Bibliothecaris Marco Visconti vindt in zijn bibliotheek een oude codex. Zijn baas Luigi beveelt hem, tegen de vigerende regels in, de codex mee naar huis te nemen. Marco vertrouwt de instructies van Luigi niet en brengt de codex naar zijn oude leermeester Giacomo Palazzo in Bologna om de codex te laten ‘ontcijferen’. Omdat het manuscript miljoenen waard zal zijn, zijn er kapers op de kust. Zij stellen alles in het werk om de codex in handen te krijgen. De codex blijkt tot op heden onbekende informatie over Maria van Magdalena te bevatten.
Het verhaal kent drie hoofdpersonen: Sofia, Susanna en Veronica. Deze drie karakters zijn niet grondig uitgewerkt. In de eerste helft van het verhaal speelt alleen Sofia een rol. Later komen de zussen Susanna en Veronica erbij.
Vanaf de instructie van Luigi aan Marco zit er spanning in het verhaal. In het midden van het verhaal volgt een dip in de spanning wanneer Veronica tijdens een symposium uitweidt over Maria Magdalena en wanneer uit vertalingen van de Oud-Griekse tekst blijkt wat de inhoud van de codex is.
In het verhaal wordt verschillende keren gerefereerd aan de Da Vinci Code van Dan Brown, waardoor De Magdalena codex als een derivaat van Dan Browns boek overkomt. Dit neemt niet weg dat De Magdalena codex een goed geschreven verhaal is.

John

28 maart 2024 16:01

4

Een recensie van het boek De Magdalenacodex van Jeroen Windmeijer en Jacob Slavenburg

De ‘sterke vrouwen’-trilogie
Jeroen Windmeijer en Jacob Slavenburg voltooien met ‘De Magdalenacodex’ de zogenaamde ‘sterke vrouwen’-trilogie. Eerder verschenen er vanuit hun samenwerking ‘Het Isisgeheim’ en ‘Het Evacomplex’. De boeken hebben als gemeenschappelijke deler dat een er een alternatief en positiever beeld wordt geschetst van vrouwen die een belangrijke rol hebben gespeeld in de geschiedenis en in het geloof. In de Magdalenacodex staat Maria Magdalena centraal, die in de bijbel en door de kerk vaak negatief is afgeschilderd. In dit boek krijgt zij van de auteurs vanuit een spannend en mysterieus plot een welverdiende rehabilitatie.

De auteurs
Wat ontzettend knap is van de auteurs is dat zij een spannend verhaal steeds weten te combineren met veel interessante wetenswaardigheden over geschiedenis en religie. Jeroen Windmeijer is cultureel antropoloog en Jacob Slavenburg cultuurhistoricus met als specialisatie het christendom, mystiek en spiritualiteit. Jeroen Windmeijer is primair verantwoordelijk voor het bundelen en vertalen van alle interessante informatie naar een spannend plot. Maar Jacob Slavenburg is niet voor niets als medeauteur van deze trilogie opgevoerd aangezien hij veel interessante en voor het verhaal noodzakelijk kennis inbrengt over het vroege christendom, de bijbel en andere religieuze teksten.

Het verhaal
Marco Visconti is bibliothecaris in Pisa en wordt als extern expert betrokken bij het inventariseren en het herindelen van de indrukwekkende collectie van de Marciana-bibliotheek in Venetië. Tijdens deze werkzaamheden stuit Marco op een eeuwenoud manuscript geschreven door Simon, één van de broers van Jezus. Dit manuscript, oftewel codex, werpt een heel andere kijk op het leven van Jezus en op de rol van Maria Magdalena in zijn leven en het vroege christendom. Al snel vormt Marco het middelpunt van een hevige en spannende strijd tussen partijen en personen die de inhoud van de codex geheim en verborgen willen houden en partijen die de inhoud van de codex willen openbaren.

We maken in deze strijd o.a. kennis met Giacomo en zijn vrouw Sofia, met Pierre en zijn vrouw Susanna, met Veronica, met Pascal, met Luigi en met Bondini. Iedereen die de codex in handen krijgt of de inhoud ervan kent, brengt zichzelf hiermee in gevaar. Want de waarheid rond het leven van Jezus en Maria Magdalena moet volgens sommigen kosten wat kost toegedekt blijven. Gelukkig zijn er tegenkrachten, die ervoor zorgen dat alles wat verborgen is, uiteindelijk aan het licht komt.

Beoordeling
Ik heb genoten van het spannende en goed uitgewerkte plot. De spanning bestaat er vooral uit om samen met de personages te ontdekken welke informatie is vervat in de codex. Ook is de strijd spannend tussen de personen die de inhoud van de codex willen onthullen en verhullen. Voor mij persoonlijk is de combinatie van een spannend verhaal en veel, interessante wetenswaardigheden over geschiedenis en religie voldoende om me van begin tot einde te boeien. Voor de fervente thrillerlezer ontbreekt het misschien soms wat aan ‘ik zit op het puntje van mijn stoel-spanning’. Hier en daar had ik zelf ook graag nog net wat dichter op de spanning gezeten of hadden spannende momenten nog net wat langer aangehouden kunnen worden.
De prettige schrijfstijl van Jeroen Windmeijer maakt i.c.m. met het spannende en boeiende verhaal dat je het boek in één ruk uitleest. Ook de korte hoofdstukken en begrijpelijke zinnen helpen hierbij. Het nadeel hiervan is dat het boek zo uit was en dat de serie waarvan ik zo heb genoten nu echt voltooid is. Gelukkig ligt ‘De Stenen Goden’ nog op mijn nachtkastje om gelezen te worden en hebben Jeroen Windmeijer en Jacob Slavenburg nog veel mooie, maar vooralsnog geen gezamenlijke, ideeën voor de toekomst. Ik wens ze hierbij veel succes. Ik ga lekker lezen en genieten.

Heel veel dank aan Thrillzone voor het organiseren en begeleiden van de leesclub, de auteurs voor het participeren hierin en uitgeverij HarperCollins voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar van ‘De Magdalenacodex´.

Leentje Adriaensen

28 maart 2024 16:01

2

De cover was veel belovende. Ik vond het boek tegen vallen.
Veel spanning zat er niet in. Er word heel vaak gerefereerd naar het boek van Dan Brown. Geen slecht boek maar snap niet goed De vergelijking. De verhalenlijnen liepen naast elkaar. Weet ook niet waar ze echt samen komen.
Ik vond het zelf geen waaaw boek. Had ook niet het gevoel ik wil nu verder lezen ik moet weten hoe het eindigd. Ik had eer iets van moet ik echt verder lezen. Pppfff. Maar ik heb door gezet en het uit gelezen. Heb ik er spijt van neen niet echt. Het verhaal zat goed in elkaar en zet je aan het denken. Misschien klopt het wel wat er in staat. Zo kunnen niet zo goed als het zou kunnen wat in de bijbel staat.
Vond het wel jammer ging niet echt over dat er mensen stierven omdat zehet manuscript vast hadden gehad. . Maar ze werden vermoord. Omdat andere het wilde hebben.
Ik denk dit een boeknis dat je echt moet lezen en niet Verder moet gaan op wat andere zeggen en verhaal spreek je aan of het spreekt je echt niet aan.

de_Stefs

28 maart 2024 16:01

3

In De Magdalenacodex geven Windmeijer en Slavenburg door middel van een opnieuw ontdekt manuscript een andere kijk op Maria Magdalena. Zij blijkt heel anders te zijn dan ze in de Bijbel wordt geschetst. Echter niet iedereen is blij dat dit gewijzigde beeld mogelijk breed bekend wordt en een aantal personen doen er dan ook alles aan om publicatie te voorkomen.

Dit plot klinkt spannend, maar niet heel origineel. Er zijn vaker boeken (en thrillers) verschenen waarin een ander beeld geschetst wordt van Bijbelse personen. Zo zijn er uiteraard de boeken van Dan Brown (naar wie Windmeijer en Slavenburg een grappige verwijzing hebben opgenomen in het boek). Maar ook Windmeijer en Slavenburg zelf hebben eerder (andere) Bijbelse figuren op een andere manier belicht. Telkens gaat het in die boeken om de strijd tussen bekendmaken en in de doofpot stoppen. Hierdoor voelt dit boek wat als een herhaling van zetten, met een ander centraal figuur waar het om draait. Dat is jammer.

Hier komt bij dat het verhaal nergens nagelbijtend spannend wordt. Bij vlagen is er een spannend hoofdstuk of een spannende scene, maar de spanning blijft niet goed hangen. Dit kwam deels door de wat minder geloofwaardige hoofdpersonen: 3 vrouwen die elkaar op toevallige wijze ontmoeten en direct volledig hun leven om gooien zodra het plot daarom vraagt. In het echt zouden de vrouwen hier meer reserves bij hebben lijkt mij.

Al met al is deze thriller dus minder spannend en minder geloofwaardig dan de eerdere boeken van Windmeijer en Slavenburg.

Wilma verwoerd

28 maart 2024 16:01

4

De magdelena codex van jeroen windmeijer en Jacob Slavenburg

Als in een ventiaanse bibliotheek een eeuwen oud manuscript wordt gevonden,begint een strijd op leven en dood.
Waar de een het manuscript naar buiten wil brengen!
Wil een ander hem vernietigen, want maria Magdalena haar waarheid mag niet naar buiten komen.
En zo komen drie vrouwen :Sofia , Susanne en Veronica op elkaars pad .
En proberen ze de geheimen van het manuscript te ontcijferen.
Hun levens en dat van vele anderen lopen gevaar.
Zal het ze lukken om de codex te redden en de waarheid naar buiten te brengen?

Dit is het derde boek in een reeks maar kan makkelijk los gelezen worden.
Jeroen windmeijer is Antropoloog
Jacob Slavenburg is Cultuurhistoricus
Door deze combinatie hebben ze een mooi verhaal geschreven met religie en geschiedenis.
Dat er veel over het christendom gaat maakt het soms moeilijk te lezen.
Maar ik vond het een mooi en boeiend verhaal wat me nieuwsgierig maakt naar de andere twee boeken.

Ik bedank leesclub Thrillzone.nl dat ik dit boek mocht lezen.

Tommy Verhaegen

28 maart 2024 16:01

0

Het bovenste deel van een beeld van Maria Magdalena staat centraal op de cover. Het grijs wordt verzacht door de warme bruine tinten rondom op een achtergrond van vergane inscripties. De titel bevat het woord "codex" en de teaser is "Een eeuwenoud manuscript duikt op. Wie het leest, sterft...". Onweerstaanbaar voor de echte thrillerfan.
De introductie op de achterflap is dan al niet meer nodig, net zo min als de introductie van het schrijversduo dat deel uitmaakt van de wereldtop.
Het overzicht van de personages (netjes per land) is handig maar vertelt ons vooral dat het er niet te veel zijn.
De proloog laat ons dan weer weten dat minstens 1 van de personen die we zullen ontmoeten daarna zal sterven.
De lijst van geraadpleegde literatuur aan het einde is indrukwekkend, het dankwoord van de schrijvers laat de lezer toe weer tot rust te komen.

Dit boek is het derde en laatste deel uit een trilogie die onder de naam "Sterke vrouwen" door het leven gaat. De boeken kunnen perfect afzonderlijk gelezen worden. Het voordeel om dat toch in volgorde te doen is dat het toelaat om vast te stellen hoe de schrijvers op een onwaarschijnlijk hoog niveau beginnen (ze publiceerden hiervoor al elk afzonderlijk natuurlijk) er toch in slagen om in elk deel nog boven het voorgaande uit te stijgen.
Hun kenmerkende opbouw in logische blokken en erg korte hoofdstukjes waarbij de naam van het personage waarrand dat deel draait als titel wordt gebruikt laat toe om je volledig op de inhoud te concentreren zonder het risico om de weg kwijt te geraken. Het houdt samen met de vele dialogen het tempo ook hoog.

De opgraving van het artefact waarmee alle goede mysteries beginnen is haar maar gedeeltelijk letterlijk te nemen. Het is bij het inventariseren van een zeer oude kloosterbibliotheek dat een speciaal daarvoor aangstelde archivaris een oud en zeldzaam boek vindt. Wat het zo speciaal maakt is dat daarin losse perkamenten verstopt zitten die, hoewel in perfecte staat, toch nog veel ouder lijken te zijn. Door chantage en bedreigingen en ook wel uit overtuiging om het goede te doen smokkelt hij het boeken buiten en daarmee begint een niet aflatende race om het bezit van de codex (wat de perkamenten blijken te zijn). Meerdere achtervolgers bekampen elkaar doorheen vier landen met als doel de inhoud van de codex wereldkundig te maken, het voor eeuwig te verbergen of gewoonweg te vernietigen. Zeker is dat de kerk op zijn grondvesten zal schudden.

Zoals ondertussen geweten vullen beide schrijvers elkaar perfect aan, elk met zijn eigen specialisme. Jeroen Windmeijer als anthropoloog en thrillerschrijver, Jacob Slavenburg als cultuurhistoricus gespecialiseerd in het christendom. Als je dat voor ogen houdt kan je vaak wel deduceren wiens brein de meeste invloed op bepaalde passages had. Het verloop is grotendeels chronologisch al wordt er wel regelmatig van locatie veranderd om de voortgang tussen de achtervolgende groepen onderling in beeld te brengen.
Er zijn enkele onderbrekingen ingebouwd om de vordering in de vertaling van de codex aan te tonen en zodoende de spanning nog op te voeren. Het perspektief veranderd vaak, samen met de locaties, zodat er altijd verteld wordt vanuit een belanghebbende.

De karakters zijn erg menselijk met hun idealen (waar je het al dan niet mee eens kan zijn), hun achtergrond, hun verlangens en gevoelens en vooral hun persoonlijke belangen en aardse verlangens. Er vallen doden (niet alleen door moord) en dat bepaald voor een deel de sfeer in het boek. Maar de moordenaars en moorden vormen eerder een angstaangjagende grijze achtergrond dan het echte thema.
Psychologisch is het boek heel sterk, ik vermoed dat dat de invloed van Windmeijer is. Het religieuze feitenmateriaal is natuurlijk het alfa en omega van het verhaal en is duidelijk van de hand van Slavenburg.

Wat me trof in vergelijking met de twee vorige boeken uit de cyclus is dat de auteurs voorzichtig wat satire en humor hebben toegevoegd. Vooral de (terechte) expliciete verwijzing naar De Da Vinci Code van Dan Brown vond ik hilarisch. En misschien schreven ze zo wel een stukje frustratie van zich af omdat ze de vergelijking (in hun nadeel) stilaan beu werden. Trouwens ik vermoed dan geen enkele eerlijke lezer daar nu nog kan achter staan.

Wie er nog mocht aan twijfelen, het nederlandse taalgebied bevat de wereldtop op thrillergebied.

Ingrid-do

28 maart 2024 16:01

3

De Magdalena codex is het derde boek van Jeroen Windmeijer en Jacob Slavenburg en de afsluiting van de trilogie over sterke vrouwen. In de Marciana bibliotheek in Venetië wordt een oud manuscript gevonden waarvan de schrijver Simon is, de broer van Jezus, en dat gaat over Maria Magdalena, Dit gevoelige manuscript zorgt voor veel ellende want de ene partij wil dit direct aan het grote publiek bekend maken terwijl de ander partij er alles aangelegen is om het document voorgoed te laten verdwijnen. De drie vrouwen-Sofia, Susanna en Veronica-worden door de omstandigheden bij elkaar gebracht en komen achter de geheimen van het document. Maar dat is niet zonder gevaar, want degene die het in handen heeft, is zijn leven niet zeker.

Het boek leest lekker weg, is vlot geschreven met veel informatie en Bijbelse kennis die goed gedoseerd. Omdat feit en fictie door elkaar heen lopen en je niet weet wat waar is en wat ontsproten is aan het brein van de auteur zou je zomaar kunnen aannemen dat alles in het verhaal over Maria Magdalena waar is. Zoals met alle boeken van Windmeijer en Slavenburg is het geen thriller met een nagelbijtende spanning, maar de spanning van waar het verhaal naar toe wil is wel aanwezig. Het verhaal goed is opgebouwd met enkele wendingen die uiteindelijk samenkomen; al hadden de hoofstukken van mij wel langer mogen zijn. Bij de diverse karakters miste ik diepgang en soms de geloofwaardigheid gezien de situatie waarin ze zaten. Al met al heb ik een paar heerlijke uren doorgebracht met een boek over misschien wel de meest beruchte Bijbelse vrouw, Maria Magdalena. Ik waardeer het boek met 3,5 sterren.

Kelly De Preester

28 maart 2024 16:01

4

Dit is het eerste boek dat ik las van deze auteurs en ik ben al meteen fan. De Magdalena codex is het derde deel in de sterke vrouwen serie en dat is de juiste benaming voor deze serie. Ik heb meteen de twee voorgaande boeken op mijn te lezen lijst geplaatst.
In dit boek staat zoals de titel doet vermoeden Maria Magdalena centraal. Laat je niet misleiden, het is geen saai bijbels verhaal dat in dit boek te lezen valt. Het begint allemaal met een manuscript die gevonden wordt en die de kerk op zijn grondvesten kan doen daveren. Als je het manuscript leest, hebt of er weet van hebt, is je leven in gevaar.
Dit boek start in twee verschillende landen en dan worden deze verhalen stillaan bij elkaar gevoegd. Het is een spannend verhaal, waarbij je als lezer niet kan stoppen met lezen. Sommige passages gaan zo snel waarbij je het gevoel krijgt er middenin te zitten. In dit boek is niet enkel Maria Magdalena een sterke vrouw, ook de drie hoofdpersonages zijn vrouwen en zij kunnen zeker de titel sterke vrouw met eer dragen.

willem warbout

28 maart 2024 16:01

5

Dit is niet alleen een triller maar ook met esoterische waarheden verwerkt.. Zeer spannend van begin tot einde en leerzaam.
Voor en ieder een aanrader. Ook het graf van Jezus en zijn echtgenote Maria Magdalena komen hier weer in voor en versterk het geloof en de Gnosis.

Write your review!

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.