Emma Stein kent een nare jeugd. Haar vader gaat gebukt onder werkstress en reageert dat met scheldkanonnades en bedreigingen af op Emma, die vaak bang haar kamer opzoekt. Daar is haar angst niet verdwenen, want een kwelgeest in haar kast, genaamd Arthur jaagt haar de stuipen op het lijf. 28 jaar later lijkt het haar voor de wind te gaan: getrouwd met daderprofiler Philipp – en zwanger van hun eerste kind - is Emma een jonge psychiater die successen boekt met haar onderzoek naar het Rosenhan experiment, dat aantoont dat ook in deze eeuw mensen gevaar lopen om op grond van verkeerd gestelde diagnoses de speelbal te worden van halfgoden in witte jassen die hun macht misbruiken. Na een discussierijke lezing overnacht ze in een nabijgelegen hotel. Daar slaat het noodlot toe: Emma wordt bruut verkracht, waarna haar haren worden afgeschoren. Ze blijkt het derde slachtoffer van ‘de Kapper’, maar de enige die het heeft overleefd. Haar leven verandert voorgoed; ze keert volledig in haarzelf en ziet in elke man de potentiële dader.
Tussen de psychiatrische behandelingen door, brengt ze de dagen eenzaam en alleen thuis door, daar Philipp afleiding zoekt in zijn werk. Op een dag neemt ze een pakket aan van de postbode, dat voor haar buurman bestemd is. Echter, de buurman, ene A. Pallandt, heeft ze nog nooit gezien en als het niet wordt opgehaald, begint ze zich af te vragen wat er in het pakje zit. Voordat ze daar achter komt, is het al te laat…
Sebastian Fitzek (Berlijn, 1971) heeft het schrijftempo er lekker in zitten. Elk jaar mogen zijn fans hun harten weer ophalen als er een nieuwe thriller van ‘de meester van de psychologische thriller’ verschijnt. Vorig jaar schreef ThrillZone over Het Joshuaprofiel dat Fitzek de lat telkens hoger legt, niet alleen voor zichzelf, maar voor het thrillergenre. Met Het pakket overtuigt hij opnieuw.
Fitzek weet de groeiende paranoia van Emma op een indrukwekkende manier onder de huid van de lezer te schuren. Je voelt haar wanhoop, haar schrikreacties en haar angst, maar anderzijds rijst ook het vermoeden dat ze gek geworden is en dat ze daardoor niet helder meer kan nadenken. “Je hersenen met je eigen hersenen te willen begrijpen was net zo kansrijk als de poging van een chirurg om met één arm zijn eigen hand weer aan te naaien.” Wie is er nog te vertrouwen en wie niet?
Sommige scènes zijn zo spannend en beeldend opgeschreven, dat je in een steeds hoger tempo de tot leven komende zinnen leest en pas stopt als het gebeurde voorbij is, waarna je geheel buiten adem niet kan wachten tot het volgende hoofdstuk. Fitzek is een klasbak in de spanningsopbouw en de ongekroonde koning van de psychologische suspense. In Fitzeks thrillers ben je zelf zijn protagonist, maar wel de hoofdrolspeler in een enscenering. Zijn schrijfstijl is magnifiek en zijn zinnen stemmen tot nadenken: “De meeste mensen denken dat de slaat het kleine broertje van de dood is, terwijl het zijn grootste tegenstander is. Niet de slaap, maar de vermoeidheid is de voorhoede van de eeuwige duisternis. Zij is de pijl die vadertje dood op ons afschiet, trefzeker, avond na avond, en die de slaap elke nacht opnieuw met alle kracht weer uit ons probeert te trekken.”
Met veel oog voor detail weeft Fitzek een ontstellend spannend verhaal waarin niets en niemand is wat het lijkt. Ieder beschreven aspect in zijn plot komt terug in het ongelofelijke en zinderende slot. En als je eenmaal denkt dat het allemaal over is, kom je bedrogen uit en ken je Fitzek (nog) niet goed genoeg. Een laatste keer geeft hij een onverwachte twist aan zijn subliem geconstrueerde plot en laat hij de lezer pardoes achter. Sebastian Fitzek heeft je in zijn macht; Het pakket is wederom een weergaloze thriller van het allerhoogste niveau.
Emma Stein kent een nare jeugd. Haar vader gaat gebukt onder werkstress en reageert dat met scheldkanonnades en bedreigingen af op Emma, die vaak bang haar kamer opzoekt. Daar is haar angst niet verdwenen, want een kwelgeest in haar kast, genaamd Arthur jaagt haar de stuipen op het lijf. 28 jaar later lijkt het haar voor de wind te gaan: getrouwd met daderprofiler Philipp – en zwanger van hun eerste kind - is Emma een jonge psychiater die successen boekt met haar onderzoek naar het Rosenhan experiment, dat aantoont dat ook in deze eeuw mensen gevaar lopen om op grond van verkeerd gestelde diagnoses de speelbal te worden van halfgoden in witte jassen die hun macht misbruiken. Na een discussierijke lezing overnacht ze in een nabijgelegen hotel. Daar slaat het noodlot toe: Emma wordt bruut verkracht, waarna haar haren worden afgeschoren. Ze blijkt het derde slachtoffer van ‘de Kapper’, maar de enige die het heeft overleefd. Haar leven verandert voorgoed; ze keert volledig in haarzelf en ziet in elke man de potentiële dader.
Tussen de psychiatrische behandelingen door, brengt ze de dagen eenzaam en alleen thuis door, daar Philipp afleiding zoekt in zijn werk. Op een dag neemt ze een pakket aan van de postbode, dat voor haar buurman bestemd is. Echter, de buurman, ene A. Pallandt, heeft ze nog nooit gezien en als het niet wordt opgehaald, begint ze zich af te vragen wat er in het pakje zit. Voordat ze daar achter komt, is het al te laat…
Sebastian Fitzek (Berlijn, 1971) heeft het schrijftempo er lekker in zitten. Elk jaar mogen zijn fans hun harten weer ophalen als er een nieuwe thriller van ‘de meester van de psychologische thriller’ verschijnt. Vorig jaar schreef ThrillZone over Het Joshuaprofiel dat Fitzek de lat telkens hoger legt, niet alleen voor zichzelf, maar voor het thrillergenre. Met Het pakket overtuigt hij opnieuw.
Fitzek weet de groeiende paranoia van Emma op een indrukwekkende manier onder de huid van de lezer te schuren. Je voelt haar wanhoop, haar schrikreacties en haar angst, maar anderzijds rijst ook het vermoeden dat ze gek geworden is en dat ze daardoor niet helder meer kan nadenken. “Je hersenen met je eigen hersenen te willen begrijpen was net zo kansrijk als de poging van een chirurg om met één arm zijn eigen hand weer aan te naaien.” Wie is er nog te vertrouwen en wie niet?
Sommige scènes zijn zo spannend en beeldend opgeschreven, dat je in een steeds hoger tempo de tot leven komende zinnen leest en pas stopt als het gebeurde voorbij is, waarna je geheel buiten adem niet kan wachten tot het volgende hoofdstuk. Fitzek is een klasbak in de spanningsopbouw en de ongekroonde koning van de psychologische suspense. In Fitzeks thrillers ben je zelf zijn protagonist, maar wel de hoofdrolspeler in een enscenering. Zijn schrijfstijl is magnifiek en zijn zinnen stemmen tot nadenken: “De meeste mensen denken dat de slaat het kleine broertje van de dood is, terwijl het zijn grootste tegenstander is. Niet de slaap, maar de vermoeidheid is de voorhoede van de eeuwige duisternis. Zij is de pijl die vadertje dood op ons afschiet, trefzeker, avond na avond, en die de slaap elke nacht opnieuw met alle kracht weer uit ons probeert te trekken.”
Met veel oog voor detail weeft Fitzek een ontstellend spannend verhaal waarin niets en niemand is wat het lijkt. Ieder beschreven aspect in zijn plot komt terug in het ongelofelijke en zinderende slot. En als je eenmaal denkt dat het allemaal over is, kom je bedrogen uit en ken je Fitzek (nog) niet goed genoeg. Een laatste keer geeft hij een onverwachte twist aan zijn subliem geconstrueerde plot en laat hij de lezer pardoes achter. Sebastian Fitzek heeft je in zijn macht; Het pakket is wederom een weergaloze thriller van het allerhoogste niveau.