De locked room-thriller is in opkomst. Het concept is simpel. Er is een moord gepleegd of een misdrijf begaan door een onbekend iemand. En er kunnen meer slachtoffers vallen. Iemand moet dit oplossen. Dit alles vindt plaats in een afgesloten plek of ruimte, bijvoorbeeld in een jachthut in de vrije natuur. Amy McCulloch moet hebben gedacht dat dit concept goed rijmt met haar avontuurlijke ervaringen. Het resultaat: Middernacht.
Olivia en Aaron hebben een lastige periode in hun relatie achter de rug. Olivia kampt met een burnout, terwijl Aaron als kunstcurator het enorm druk heeft. Zijn grootste ‘klant’ is overleden, en middels een veiling op een cruise naar Antarctica probeert hij deze kunstenaar nog eenmaal goed in de schijnwerpers te zetten.
Die cruise gaat echter niet zoals gepland. Aaron mist het vertrek, waardoor Olivia op zichzelf toegewezen is. Op het schip valt het ene na het andere slachtoffer…wie heeft het op Olivia gemunt, en waarom?
McCulloch schrijft in het nawoord dat ze op het idee van de plot is gekomen door een cruise die ze zelf maakte naar Antarctica. Daarnaast is ze een avonturier die een aantal hoge bergen heeft beklommen. En die ervaring spreidt ze mooi tentoon in Middernacht. Door de sfeervolle beschrijvingen van de ongerepte -en soms gevaarlijke- natuur rondom de Zuidpool, waant de lezer zich al snel op het ijskoude continent.
Door middel van flashbacks leert de lezer de geschiedenis van Olivia. Ze heeft het zwaar en de lezer krijgt een goed beeld van haar problemen. Door de prikkelende proloog weet McCulloch bovendien direct een onheilspellend gevoel te creëren, waardoor de lezer geïnteresseerd blijft in het verloop van het verhaal.
Daarnaast wisselen psychologische elementen zich af met de nodige actie. Zoals de kajaktochten naar de Zuidpool, en een overnachting op de vaste wal die niet uitpakt zoals zou moeten. Deze afwisseling is verfrissend en zorgt ervoor dat de spanningsboog aanwezig blijft. Bovendien blijft lang onbekend wie de onbekende ‘dader’ is.
Is het dan allemaal koek en ei? Niet helemaal. Zo heeft McCulloch een aantal toevalligheden nodig om de plot rond te krijgen, en hetzelfde geldt voor een aantal ongeloofwaardige gebeurtenissen. Want hoe kan het dat er niets gebeurt als Aaron zijn afvaart mist? En kan Olivia zomaar de belangrijkste veiling in haar leven laten lopen door naar haar kamer terug te keren? Deze kleine missertjes qua menselijk gedrag doen echter weinig af aan het leesplezier dat Middernacht met zich meebrengt.
McCulloch weet met Middernacht een spannende locked room-thriller neer te zetten met een originele inslag. IJskoud!