Adrian Goldsworthy is binnen het historische genre een grote naam. Hij schreef boeken over de Romeinse tijd en andere era, en die boeken worden steevast goed ontvangen. Een voorbeeld is het standaardwerk Caesar of Romeinse legioenen. En nu waagt de Brit zich aan het genre van de thriller. Om precies te zijn, de historische thriller. Het resultaat is Vindolanda, het eerste deel in een reeks rondom centurion Flavius Ferox.
Het is 98 n.C. en de Romeinen hebben een gedeelte van Brittannia (huidige Groot-Brittannië) in handen. Het is echter onrustig. In het noorden bevinden zich opstandige stammen en het gerucht gaat dat een machtige druïde een leger aan het opbouwen is. Hun doel: de Romeinen van het eiland af kletteren.
Onder de Romeinse bezetter bevindt zich Flavius Ferox. Hij is centurion in het leger en is dus leidinggevende van een contingent soldaten. Zijn afkomst is Brits; hij is een Siluur, een volk dat onderdrukt is door de Romeinen. Hij is ontvoerd en opgevoed door de Romeinen en dat maakt zijn afkomst bijzonder.
Dan vindt er een -op het oog toevallige- aanval plaats op de vrouw van de Romeinse opperbevelhebber. Er worden Romeinse soldaten gedood. Wanneer Ferox er nader induikt, ontdekt hij dat het wel onderdeel van een groots complot móét zijn…
Goldsworthy is dus een grote naam in de wereld van de historische boeken. Dat maakt je echter nog niet per direct een goede thrillerschrijver. Maar, het moet gezegd; met Vindolanda weet de auteur een spannende én interessante historische thriller te schrijven.
Zo weet de Brit de wereld van de Romeinse overheersing uitstekend neer te zetten. Het is net of je als lezer onderdeel bent van het Pax Romana, met alle scheurtjes in de overheersing die erbij horen. Want dat blijkt al snel; de Romeinen hebben Brittannia dan wel gedeeltelijk in handen; de vrede is broos. Vindolanda is doorspekt met alle gebruiken en levenswijzen die in die tijd van toepassing waren. Zo leer je maatschappij van die tijd goed kennen.
Keerzijde is dat de auteur wel veel tijd neemt om alle details van het leven in die tijd over te brengen. Zo nu en dan trekt Goldsworthy daardoor de snelheid en leesbaarheid wat uit Vindolanda, maar de verhaal met Ferox weet dat dan weer snel weg te poetsen.
Ferox is als personage een held om van te houden. Hij is een sterke en intelligente soldaat die een innerlijke strijd voert. Is hij Siluur of Romein? En tot hoever gaat zijn loyaliteit aan de bezetter? Het zijn levensvragen die hem tot een driedimensionaal persoon maken.
De verhaallijn is primair die van de strijd tegen de noordelijke opstandelingen, die aangevoerd worden door een zogenaamde druïde. Druïdes hadden in die tijd veel macht, want ze zijn een soort tovenaars en ‘de gewone man’ hadden veel bijgeloof. Het is slim van Goldsworthy om hen zo een soort mystieke en bovenaardse vijand te maken.
Daarnaast vinden er links en rechts ook grootse gevechten plaats. Hierdoor leer je de Romeinse legertactiek goed kennen. Je krijgt respect voor de Romeinse legerdiscipline en leert dat zij hun tijd eigenlijk al ver vooruit waren, ook weer iets waar Goldsworthy zijn kennis dankbaar tentoon kan spreiden.
Vindolanda is een uitstekende historische thriller die je onderdompelt in de Romeinse tijd. Het kent een interessant hoofdpersonage die nog een aantal delen mee kan. Als Goldsworthy dan nog íéts minder kennis over de bühne wil brengen, kan hij tot de absolute top van de historische thriller doordringen.