het evacomplex windmeijer en slavenburg thriller thrillzone recensie.jpg
Uitgeverij(en) HarperCollins
4
Review date 9 juli 2021

Theologische discussies kennen vaak geen einde. Er zijn zoveel standpunten over in te nemen, zoveel visies op beschrijvingen, zoveel interpretaties van vertalingen en gebeurtenissen. Bovendien liggen bepaalde thema’s zeer gevoelig, zeker in sommige geloven, omdat hun hele geloof hierop gebouwd is. En het randje wordt al helemaal opgezocht wanneer er twijfels worden gesponnen rondom het scheppingsverhaal.

Wat als de traditionele rol van Eva in de Bijbel bijvoorbeeld nooit goed geïnterpreteerd is? Dat het eten van de verboden vrucht en het hiertoe verleiden van Adam niet de juiste visie op de zondeval is? Dat is de invalshoek van Het Evacomplex.

Journalist Magda Filippo is bezig met een boek over de rol van diverse vrouwen in de Bijbel. Door diverse gesprekken en gedegen onderzoek ontdekt ze dat het Genesisverhaal zoals men dat kent ook op een andere manier uitgelegd kan worden. En als dat zo blijkt te zijn, en dus Eva niet als schuldige en ondergeschikte verrader van Adam gezien moet worden, dan betekent dat ook dat mannen en vrouwen, waar dan ook ter wereld, gelijkwaardig zijn. Ze duikt er dieper in en beseft dat dit gedeeld moet worden.

Aan de andere kant zijn er uiteraard ook mensen die liever niet willen dat dit nieuws naar buiten komt. Hugo Agterijk is een excentrieke voorganger van een mysterieuze kerkelijke gemeenschap in Leiden, en predikt al jaren dat mannen het sterke geslacht vormen en de vrouw zich aan hen moet onderschikken. Daarnaast organiseert hij avonden waarop hij met leden van zijn Pinkstergemeente giftige slangen vasthoudt en hun gif drinkt, om aan te tonen dat ze ware gelovers zijn.

Die slangen komen van Frank van As, slangendeskundige bij Naturalis en sinds kort lid van de Pinkstergemeente. Hij is de ex-man van Magda en wilt samen met Hugo voorkomen dat haar onderzoeksresultaten naar buiten komen. Zowel Magda’s bevindingen als de merkwaardige slangenbijeenkomsten zorgen voor stress en chaos, en dat levert slachtoffers op…

Met Het Evacomplex weet het auteursduo Jacob Slavenburg en Jeroen Windmeijer opnieuw indruk te maken. Al eerder deelden ze hun pennen en dat resulteerde in het goed ontvangen Het Isisgeheim. Hun samenwerking moet een bijzonder leuke ervaring zijn, en dat spat van de bladzijdes. Zittend aan een grote tafel, samen de historische interpretaties van diverse geschiedkundige gebeurtenissen onder de loep nemen, de feitjes verwerken in een puzzel en dit alles gieten in de vorm van een spannend boek; het is een genot om te lezen.

Het gevaar ligt hierbij op de loer om teveel te willen vertellen, en zo de vaart uit het verhaal te halen. Gelukkig gebeurt dit in dit boek - op enkele onnodige zijweggetjes na – nauwelijks. Sterker nog, over sommige onderwerpen wil je als lezer meer weten. En dat is weer een ander gevaar: het lezen onderbreken om Wikipedia te raadplegen om hetgeen verteld wordt nog meer uit te pluizen. Zo wordt er in Het Evacomplex enkele keren verwezen naar religieuze kunstwerken die de moeite om te bekijken waard zijn (digitaal of in het echt). En ook enkele Bijbelse passages en zelfs het alom beroemde plafond van de Sixtijnse Kapel ga je op een andere manier zien. Een toch wel leuke afleiding van het werkelijke verhaal.

Naast de vele geschiedkundige feitjes zitten er ook zeer actuele kwesties in dit verhaal verwerkt. Het feminisme staat heden ten dage hoog op de maatschappelijke en sociale agenda’s en de boodschap van dit boek (of eigenlijk van Magda’s boek) vertelt een controversiële boodschap: mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig, en de verkeerde interpretatie van het oude Genesisverhaal heeft door de eeuwen heen aan de basis gelegen van de achtergestelde positie van de vrouw. Dit is precies het gevoelige randje dat eerder werd benoemd. Het is echter zeer interessant en boeiend, zowel voor gelovige lezers als niet-gelovigen. De combinatie van historie met actualiteit is scherp en bekwaam opgeschreven, enorm vermakelijk.

Waar het eerste gedeelte van Het Evacomplex zich focust rondom de bijzondere bezigheden van Magda, Hugo, Frank en Cat (de huidige partner van Frank en tevens beste vriendin van Magda), vormt het politieonderzoek de rode draad in het tweede gedeelte. In ultrakorte hoofdstukken vlieg je door beide gedeeltes heen, waarbij je je onderweg soms kan storen aan de naïviteit van bepaalde handelingen of aan het gebrek van doortastendheid van de politie. Natuurlijk, het blijft fictie, dus soms is een opmerkelijke twist nodig om het een bepaalde kant op te dirigeren. De geoefende lezer zal het wellicht opvallen, maar zeker niet hinderen. Bovendien hebben de personages fijne, herkenbare karakters en zijn de auteurs ook de humor niet vergeten.

Het Evacomplex is geen standaardthriller, al hebben Slavenburg en Windmeijer voor zichzelf hiermee wel een standaard gecreëerd. Het is een boeiende pageturner, met veel lering en vermaak!