Auteur(s) Linda Jansma
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
5
Review date 17 juni 2015

"Verbroken is een beklemmende thriller, die je een inkijkje geeft in wat motieven kunnen zijn voor een daad. Een verhaal zonder waardeoordeel, dat door de vlotte schrijfstijl erg prettig leest!"

Begin juni was het dan zo ver, de zevende en nieuwste thriller Verbroken van onze huiscolumnist Linda Jansma verscheen in de boekhandels. We gingen er weer eens goed voor zitten.

Mara de Wolff is zelfstandig ondernemer. Ze werkt als ethisch hacker en haar klantennetwerk breidt zich steeds verder uit. Na een goed afgeronde opdracht neemt mediabedrijf Dutch Broadcasting Group haar in de arm om hun netwerk te testen op veiligheidsrisico's. Mara is blij met deze grootse opdracht en kan niet wachten om te beginnen. Al snel stuit ze op een lek en probeert hierover contact op te nemen met haar opdrachtgever, maar dit contact laat op zich wachten. Mara is nieuwsgierig en gaat ondanks het uitblijven van het overleg verder op onderzoek uit. Niet wetende dat ze dit beter niet had kunnen doen. Het zet haar wereld op zijn kop. Ze stuit op informatie die niet voor haar ogen bestemd is: het lek wordt gebruikt om een terroristische aanslag voor te bereiden. Dat niet iedereen blij mee is met 'haar bemoeienis', zullen ze haar eens goed laten merken. Mara probeert alles op alles te zetten om deze aanslag te voorkomen, maar is dit wel zo verstandig? Brengt ze niet alleen haarzelf, maar ook haar kinderen die door hun vader zijn meegenomen naar Irak in gevaar? Lukt het Mara om het tij te keren?

Jansma maakt, zoals we van haar gewend zijn, gebruik van verschillende vertelperspectieven die met elkaar verweven zijn. Ten eerste volgen we Mara, een krachtige en stoere vrouw, in de huidige tijd, die haar opdracht uitvoert als hacker voor de Dutch Broadcasting Group. En alle gevolgen die daaruit voortvloeien voor haar persoonlijk, maar ook voor Nederland. Daarnaast blikken we terug op haar verleden in Nederland en de Verenigde Staten. Zo wordt het personage gevormd en krijgt het gestalte. Mara is een niet alledaags personage. Niet alleen door haar werkzaamheden, maar ook door de gebeurtenissen die haar leven hebben gekleurd. Verdriet en wanhoop zijn daarbij de grootste pijlers. Tot slot is er een duister vertelperspectief dat de lezer gebeurtenissen en wraakacties toont in het verleden in Irak. Dit personage krijgt in de loop van het verhaal een gezicht.

Knap hoe Jansma objectief de hele situatie beschrijft en nergens een waardeoordeel aan hangt. Als lezer maakt dit dat jij je in de handelingen en denkwijze van zowel Mara als de aanstaande aanslagpleger kunt verplaatsen.

Het plot is er één waarvan je denkt een gedeelte al door te hebben en die ondanks dat toch een verrassende wending krijgt. Je wordt meegezogen in de hectiek en stress die voelbaar aanwezig is gedurende het hele verhaal. Het is een race tegen de klok om alles voor elkaar te krijgen. Zal dit Mara lukken?

Wie het werk van Jansma kent, weet dat zij zich vaak inlaat met actuele maatschappelijke thema's. In Verbroken zijn dit kindontvoering en terrorisme. Verbroken is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal. Een daad die Amerikaanse soldaten hebben uitgevoerd in Irak. Jansma gebruikt dit als aanknopingspunt voor de strijdster om wraak te nemen op Nederland. Die link vond ik echter zelf lastig te leggen. Waarom Nederland? Omdat we ook een Westers land zijn of omdat het beter in de omgeving en verhaallijn paste?

Jansma doet als geen ander research voordat ze zich stort op een verhaal. Dat is in Verbroken ook weer goed te merken. De werkzaamheden die een ethisch hacker uitvoert zijn niet voor iedereen alledaags en herkenbaar. Jansma weet dit op een verrassend goede manier neer te zetten: er wordt op een duidelijke manier uitgelegd wat er met bepaalde terminologieën wordt bedoeld, zonder de verzanden in 'geitenwollen sokken materie'.

Verbroken is een beklemmende thriller die je een inkijkje geeft in wat motieven kunnen zijn voor een bepaalde daad. Het verhaal heeft alle elementen in zich om verfilmd te kunnen worden. Overigens kent het verhaal een open eind, waarin nog niet alle vragen beantwoord zijn. Mara is een personage dat doorgang verdient. Reden genoeg om het personage Mara op te voeren in een vervolg.

Linda
Linda van de Velde
Mijn naam is Linda van de Velde – de Vries, geboren en getogen in 1985 in Leeuwarden.