De Amerikaanse schrijfster Marissa Meyer maakte in 2012 haar YA-debuut met de roman Cinder, dat op de New York Times Bestsellerlijst terecht kwam. Het boek vormde het eerste deel in de originele Lunar Chronicles-serie, waarvan de vier delen geïnspireerd zijn op de sprookjes Assepoester, Roodkapje, Rapunzel en Sneeuwwitje. De futuristische boeken bevatten zowel sci-fi- als fantasyelementen. Eerder was Meyer werkzaam als redacteur en schreef ze fanfiction onder het pseudoniem Alicia Blade. Vervloekt is het slot van de Verguld- duologie, een hertelling van Repelsteeltje.
Nu Serilda op het punt staat te trouwen met de Erlkönig, lijkt het erop dat haar ziel nooit meer aan de muren van het spookkasteel in Adalheid kan ontsnappen. Zeker nu de koning weet van haar toestand, is hij niet van plan haar te laten gaan. Sterker nog, hij besluit haar toekomstige kind te schenken aan zijn eigen grote liefde Perchta, zodat hij haar kan terugwinnen. Echter heeft Serilda zelf nog een afspraak staan met poltergeist Gold. Omdat hij voor haar goud heeft gesponnen, en hij voor de laatste levering nog niet betaald kon worden, zou Serilda’s eerstgeborene hem toekomen, een afspraak waar de koning niets van weet. Ondertussen proberen Gold en Serilda hun vermiste lichamen te vinden, zodat ze de vloek, die hun beiden op Adalheid houdt, verbroken kan worden. Er is echter nog iets dat hen hierin tegenhoudt, en dat is dat wanneer Serilda de vloek zou opheffen, de koning de vijf kinderen waar zij zich verantwoordelijk voor voelt, definitief zal doden. Wie is Gold echt, en zal het ze lukken om deze zwaarwegende vloek op te heffen? Wat is de Erlkönig daadwerkelijk van plan? Zullen ze erin slagen om te ontsnappen aan de dreigende sluier waarachter de Duisteren hen gevangenhouden? Zal het ze lukken om het leven in eigen handen terug te nemen?
Marissa Meyer weet de aandacht van de lezer moeiteloos te vangen, omdat het meteen al een beetje luguber is. Subtiel wijst ze nog even op enkele feiten uit het eerste boek, zodat lezers weer helemaal in het verhaal van Serilda en Gold zitten. De schrijfster weet het verhaal vlot te vertellen, en op te pakken waar het is geëindigd. De lezer krijgt het gevoel dat dit deel prima los te lezen valt.
Serilda is een sarcastisch karakter, zeker in haar omgang met de Erlkönig, die haar dus moeiteloos in zijn macht heeft. Ze wordt gedwongen om tegen Gold, haar ware liefde en de vader van haar eerste kind te liegen. Gold is namelijk zijn geheugen kwijt, en net zoals Serilda achter de sluier gevangen. Achter het verhaal blijkt al snel een diepgaand verhaal te schuilen, eentje die de wereld die ze kennen weleens voorgoed kan veranderen. De bijrollen zijn voor een aantal ongelukkige wezens, die elk op hun eigen manier griezelig zijn. Aan hun uitstraling valt namelijk te zien hoe zij aan hun geveinsde einde zijn gekomen, details die ook bij de grimmige sfeer van het kasteel passen. Tevens gaat Meyer dieper op de achtergrondverhalen van Serilda en Gold in. Hierdoor zullen lezers de personages beter leren kennen en beter kunnen begrijpen. Het verklaard onder andere waarom Serilda is geworden wie ze nu is, en waarom Gold zijn ware aard moest vergeten.
De verhaallijn is opgedeeld is tijdspannes die worden aangeduid in zonnewendes en de soorten manen en maanstanden, welke in een magische levensstijl alom bekend zijn. De setting die de auteur van de sluier beschrijft, voelt duister aan, immers scheidt de sluier de twee werelden van elkaar, de werelden die voor leven en dood staan. Het is een zwartgallige symboliek die helemaal bij deze magische wereld past. De elementen die zij van het originele sprookje Repelsteeltje heeft gebruikt, blijven herkenbaar, al zijn ze minder aanwezig in dit deel van het tweeluik. In het boek dat voorafging zijn de bekendste elementen van dit sprookje iets uitgebreider naar voren gekomen. In Vervloekt heeft Meyer dus meer haar eigen fantasie en tweedracht laten spreken. Het is een hertelling geworden, welke in folklore werd gedoopt, waardoor een uniek concept is ontstaan. Telkens wanneer de lezer denkt dat Meyer door de geestverruimende wendingen heen is, laat ze alweer zien dat haar fantasie oneindig lijkt te zijn. Ze blijft haar lezer genadeloos verrassen. Een subtiele knipoog naar enkele andere sprookjes kunnen ook niet uitblijven.
Ook heel verfrissend is de diversiteit, het anders zijn. Zo komt er een bruiloft met twee vrouwen voorbij en sticht een prins in één van de extra verhalen een koninkrijk vanuit het niets met zijn prins. Bijzonder omdat het van de klassieke wegen afwijkt. Net zoals bij de klassieke sprookjes is ook deze hertelling voorzien van de nodige, diepgaande levenslessen. De emoties gieren door de verhaallijn.
Meyer stuurt haar lezers naar een plot dat in de eerste plaats verdrietig aanvoelt. Echter zal Serilda letterlijk het heft met haar gave in eigen handen nemen, waardoor alles heel sereen op zijn plek valt. Het tweeluik wordt daarmee heel voldaan afgesloten.