Als de eerste zinnen op de achterflap luiden ‘Je blik op de wereld zal nooit meer hetzelfde zijn… Durf jij de waarheid onder ogen te zien?’, dan maakt dat nieuwsgierig.
Marko Helleman schreef met De tussenruimte zijn eerste thriller, waar hij 7 jaar aan werkte. De ondertitel Het domein van de vrije geesten licht al een tipje van de sluier op waar het in dit boek om draait: het al dan niet vrij kunnen denken en leven.
Helleman (1965) is een doorgewinterde ondernemer met 28 jaar ervaring, waarin hij een flink aantal bedrijven heeft opgericht en geleid. Volgens Helleman ontstaat succes door medewerkers echt vertrouwen te geven en tegelijkertijd bij hen een verlangen naar verantwoordelijkheid te stimuleren. Deze combinatie vormt de kern van zijn aanpak en visie op ondernemerschap en leiderschap. Hij schreef een boek over een nieuwe organisatievorm Open vennootschap. Dit thema komt ook terug in De tussenruimte.
De hoofdpersoon, Sven de Hoog, gaat een nieuwe levensfase in, als hij zijn bedrijf verkoopt aan zijn personeel, na de inspiratie uit een boek over open vennootschap. Tijdens een strandwandeling ontmoet hij David, een Amerikaanse brandweerman die hem een onwaarschijnlijk verhaal vertelt over zijn ervaringen rond 9/11. Iets in hem wordt geraakt en thuis gaat hij op onderzoek uit op internet en in boeken.
Hij kreeg zo langzamerhand het idee dat hij wakker werd uit een droom, niet zo een waarbij je geleidelijk realiseert dat je weer in de veilige wereld bent. Nee, in dit geval precies andersom. Als hij nadacht over wat het allemaal inhield, als David inderdaad gelijk had, dan leek het meer of hij wakker werd in een nachtmerrie. Hij verlangde weer terug naar zijn droom. Naar hoe de wereld er twee dagen geleden nog uitzag.
Sven deelt zijn bevindingen met zijn vriendin Susanne, die psychotherapeut is. Zij geeft haar visie, net als andere mensen die hij ontmoet, die hun kijk op de geschiedenis en de huidige realiteit geven en bemerkt hoe mensen om hem heen reageren als hij zijn nieuwe ontdekkingen met hen deelt. Door de vele voorbeelden (filmpjes, boeken, artikelen) die aangedragen worden, die hij tegenkomt tijdens zijn speurtocht, kan ook de lezer die op onderzoek uit wil gaan, zelf zijn eigen reis bepalen en conclusies trekken.
Het wordt spannend als blijkt dat David iets te verbergen had, waardoor Sven nu gezocht wordt, door zijn contact met hem. Sven wordt voor het blok gezet: Gaat hij door met zijn zoektocht naar de waarheid of kiest hij voor zijn veiligheid ?
Werd hij hier ook vermoord? Wie was die vent? Was hij wel wakker? Even kon hij niet helder denken. Hij had een gevoel dat hij er niet lang meer zou zijn. Een doodsangst kwam in hem boven drijven. Zou het hier voor hem stoppen?
De schrijfstijl die Mark Helleman gebruikt is toegankelijk, situaties worden beeldend beschreven. Er is veel aandacht voor de gedachtewereld van Sven en van diverse mensen waar hij mee in discussie gaat, waardoor de lezer als het ware uitgenodigd wordt om met hen mee te denken. Voor de lezer die hier niet in geïnteresseerd is, leest het boek als een spannende thriller, met dan hier en daar wellicht dan wat veel uitweidingen over wereldse gebeurtenissen. Voor degenen die dit juist wel een boeiend thema vinden biedt dit veel inzichten en stof tot nadenken.
Toch wordt het nergens saai, door de vaart die Helleman in het verhaal weet te houden. Naast de speurtocht van Sven speelt de bedrijfsovername een rol, de relatie met zijn vriendin en het hernieuwde contact met zijn broer.
Een boek dat aangrijpt, vanwege de opgebouwde spanning in het verhaal. In eerste instantie ligt de nadruk op de ontdekkingen van Sven, en daarnaast leer je hem als mens kennen. Ook de reacties van de omgeving op zijn ontdekkingen en worstelingen worden realistisch beschreven. Gaandeweg het boek wordt de sfeer beklemmender, als blijkt dat Sven achtervolgd wordt. Het slot van het boek is superspannend!
Deze meeslepende thriller raakt en maakt flink wat los in de lezer! Je wereldbeeld kan inderdaad veranderen…
Ik geniet tegenwoordig ter ontspanning van spannende boeken, historische romans, fantasy en science fiction, maar uitstapjes naar andere genres maak ik ook wel. Belangrijk voor mij aan een boek is dat ik graag meegenomen word naar een andere wereld, een ander milieu of een andere cultuur. Bij een thriller vind ik het belangrijk dat het lang spannend blijft en dat ik nieuwsgierig word gemaakt naar de personen in het boek.