De omslag afbeelding van het boek Römer, Peter - Supernova
Auteur(s) Peter Römer
4
Review date 4 april 2016

Peter Römer is acteur en auteur. Menig Nederlander kent hem van Baantjer, waar hij zowel voor de tv-serie als de boeken in de ‘De Cock’-reeks diverse scenario’s schreef. Inmiddels heeft de 60-jarige Römer ook twee ‘moordromans’ aan zijn cv toegevoegd. In Chantage en Bedrog introduceerde hij rechercheur Hanna Vermeer, een eigenzinnige maar sympathieke politievrouw waarvan we nog veel gaan horen. Het derde deel is medio 2015 verschenen en kent Supernova als titel.

‘Een Super Nova is een in stralend licht exploderende ster, waarna deze verdwijnt in een zwart gat.’ Deze term past bij Hans Paardekoper, een voormalig bekende disjockey op Radio Nova. Als Prince Vince vergaarde hij veel roem met het draaien van plaatjes, wat hem geld en aandacht opleverde. Deze combinatie resulteerde vaak in feestjes waar drank, drugs en vrouwen/meisjes in overvloed aanwezig waren. Inmiddels leeft hij een anoniem en eenzaam bestaan. Sinds hij uit de picture is, en zijn vrouw haar biezen heeft gepakt, is drank zijn enige metgezel. Totdat zijn zoon Youri Paardekoper dood wordt aangetroffen in zijn appartement. Hij lijkt te zijn vermoord. Rechercheur Hanna Vermeer wordt op de zaak gezet en ze komt erachter dat Youri een vrij eigenaardige jongen was. Zijn vriendin is zwanger van hem, maar hij moest er niets van hebben en hield zich meer bezig met dronken worden. Ook met zijn vader Hans wilde hij niks meer te maken hebben. Hanna duikt dieper in de zaak en daarbij wordt ook Hans doorgelicht. Zijn verleden lijkt niet helemaal zuiver, daar hij vooral genoot van de aandacht van jonge meisjes. Als er meer doden vallen in de omgeving van Hans, vormt hij de spil in een steeds groter wordend onderzoek. Hoe diep kan een ster vallen en wat gebeurt er als meisjes letterlijk aan je voeten liggen?

Het etiket ‘moordroman’ is een bewuste keuze geweest van Römer, al had hij liever ‘non-literaire thriller’ op de cover zien staan. Uit commercieel oogpunt is gekozen voor moordroman, wat de lading van zijn boeken uitstekend dekt. Moord komt er veelvuldig in voor en ook de romantische invloeden zijn aanwezig. De spanning uit zich in een opbouwend tempo en wendingen die elkaar rap opvolgen. Zo ook in Supernova. De ene moord volgt op de andere, en Hanna heeft het er maar druk mee. Ook privé heeft ze haar handen vol, daar ze zwanger is en hier de complicaties van ondervindt. Haar man Xander, tevens werkzaam bij de politie, is weinig thuis omdat een reeks liquidaties zijn voornaamste aandacht vergt. Gelukkig vindt ze zo nu en dan wat steun bij haar ietwat afwezige collega Remco, maar ook dat is gering. Feitelijk staat ze er dus zo goed als alleen voor. Wanneer ze persoonlijk bij de zaak betrokken raakt, komt alles in een stroomversnelling en moet Hanna alles op alles zetten om haar hoofd boven het water te houden.

Supernova is een vlotlezende thriller. De fijne schrijfstijl met veel dialoog en beeldend opgeschreven situaties zorgen voor een zeer prettige leeservaring. De personages passen perfect in het verhaal, hun karakters zijn uniek en de wereld waarin ze zich bevinden wordt goed neergezet. Al snel waan je je in de glitter en glamour van de Bekende Nederlanders. Van de meest populaire radio-DJ van Nederland tot een vergeten nietsnut; het is aangrijpend om over de vergane glorie van Hans te lezen. De plot is sterk en vermakelijk, al mist er toch wat. De spanning en sensatie blijven keurig binnen de lijntjes, zonder uitschieters. Op het eind heeft Römer toch een verassing in petto, waardoor hij de lezer achterlaat met een gevoel van nieuwsgierigheid naar de volgende moordroman!

28 maart 2024 15:01

0