operator robert o'neill recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Robert O'Neill
Uitgeverij(en) Xander
4
Review date 5 mei 2018
Categories Geschiedenis

Robert O'Neill werd geboren in Butte, Montana. Een stadje waar de jeugd weinig kans had op een succesvolle toekomst. De mijnindustrie was weggetrokken en de werkloosheid ligt er hoog. Voor O'Neill was het al vroeg duidelijk dat hij het buiten de stadsgrenzen moest zoeken. En dat deed hij ook, nadat hij een Navy SEAL had gesproken. Dat wilde hij ook. Hij meldde zich aan voor de BUD/S cursus; Basic Underwater Demolition / SEAL. Het is de zwaarste toelatingstoets van de wereld. Tenminste, dat zeggen de Navy SEALs zelf. O'Neill kwam er doorheen en diende van 1996 tot 2012 bij de Navy SEALs. Hij deed mee aan meer dan vierhonderd missies. Na zijn diensttijd besloot hij zijn ervaringen aan het papier toe te vertrouwen. En niet voor niets, want hij vocht mee in een van de meest roemruchte speciale missies ooit; Operatie Neptune Spear.

Het boek dat Robert O'Neill over zijn loopban schreef, heet Operator. Een operator is een militair die dient bij de speciale eenheden. O'Neill was dus jarenlang SEAL en niet zomaar eentje; hij was lid van SEAL Team Six, een elite-eenheid binnen een elite-eenheid. Operator staat dan ook bol van de spannende missies. Maar niet voordat de Amerikaan eerst uitgebreid verslag doet van de heftige toelatingstest; BUD/S en natuurlijk de daarbij horende Hell's Week. Hij beschrijft de uitputtingen die in de kleinste details en dat is heftig om te lezen. Een mens blijkt veerkrachtiger dan je zou denken, helemaal nadat je Operator hebt gelezen.

O'Neill heeft een fijne schrijfstijl. Hij is to-the-point, realistisch en natuurlijk trots waar dat ook mag. Door die leesbare schrijfstijl raas je als een sneltrein door het boek, die toch ruim 440 pagina's telt. Nadat O'Neill door BUD/S is gekomen, komt hij in de teams terecht. En daar komt de ware kameraadschap om de hoek kijken; voor elkaar alles over hebben, maar ook 'geiten' met elkaar tot vervelends aan toe. O'Neill weet hierdoor meerdere malen een glimlach op het gezicht van de lezer te toveren. Operator is daardoor naast een boek over de avonturen als SEAL, ook een boek over kameraadschap in de strijd.

Maar, een boek als Operator lees je natuurlijk om de missies. En die zijn in eerste instantie redelijk 'conventioneel'. Zo dient O'Neill in Irak en daar vallen ze elke nacht huizen binnen, op zoek naar terroristen. Wie meer van dit soort boeken heeft gelezen, weet wat hij/zij kan verwachten. Toch zitten er, ook in deze periode, pareltjes tussen. Zoals de aanval op bermbomfabrikanten op een eilandje in een rivier. Daar komt naar voren hoe SEAL's opereren; via het water een compound binnenglippen en de 'slechten' overrompelen.

Iets later in het boek komen de missies aan bod waar O'Neill befaamd en vermaard om is geworden. Zo was hij een van de teamleiders tijdens de bevrijding van 'captain' Philips, bekend van het boek en de film. De spanning druipt bij deze missie van de bladzijden.

Maar dan...komt de missie der missies; Neptune Spear. Welke? De missie in mei 2011 om Osama bin Laden te doden. Robert O'Neill deed mee als een van de frontsoldaten in deze missie die zich afspeelt in Abbottabad, Pakistan. Je leest mee terwijl de SEALs naar binnensluipen, mensen doodschieten, op zoek naar Bin Laden. En op de tweede verdieping van het huis staat O'Neill opeens oog in oog met het meesterbrein achter 9/11...

Er zijn veel SEALs die een boek over hun carrière hebben geschreven. We kennen Chris Kyle, de American Sniper. En Mark Owen, die Geen gemakkelijke dag en Geen held schreef. Dat eerste boek ging ook gedeeltelijk over de missie om Bin Laden te doden. De twee auteurs hebben dus achter elkaar aan geslopen daar in Pakistan en dat is een extra dimensie om beide boeken te lezen. Welke het beste is? Elke auteur heeft zijn eigen kracht, maar O'Neill schrijft wel érg fijn. Toch heeft het dienen als SEAL ook een keerzijde. Los van het feit dat je altijd weg bent, krijgt O'Neill na Neptune Spear hoon van zijn eigen collega's. Dat doet pijn en de auteur gaat hier uitgebreid op in.

Operator leest als een spannend, waargebeurd jongensboek. Robert O'Neill is erin geslaagd, mede door zijn fijne schrijfstijl, zijn ervaringen op indrukwekkende manier op papier te zetten. En natuurlijk is de operatie om Osama bin Laden te doden, de kers op de taart. Daarvoor lees je dit boek!

7 mei 2024 18:58

0