De omslag afbeelding van het boek Cook, Robin - Donor
Auteur(s) Robin Cook
4
Review date 12 december 2016
Robin Cook kennen we natuurlijk allemaal als de onbetwiste koning van de medische thriller. De inmiddels 76-jaar oude Cook brak in 1972 door met Intern. Daarna volgden nog tientallen andere boeken, waarvan het bekendste toch wel Coma is. Dit boek betekende zijn grote doorbraak en het is zelfs uitgeroepen tot thriller van het jaar in 1977. Maar Cook weet van geen ophouden en recentelijk is de Nederlandse vertaling van zijn laatste thriller verschenen, Donor. Voor volgend jaar staat alweer een nieuw boek op stapel.

Hoofdpersoon in Donor is de geneeskundestudente Lynn Peirce. Ze heeft het goed voor elkaar: haar studie verloopt op rolletjes en ze heeft een lieve vriend. Dit geluk verandert echter in verdriet als haar vriend Carl voor een routineoperatie naar het ziekenhuis moet. Het ondenkbare gebeurt: Carl wordt niet meer wakker en raakt in coma. Lynn vertrouwt het niet en samen met haar beste vriend Michael gaat ze op onderzoek uit. En wat ze dan ontdekt, had ze nooit voor mogelijk gehouden…

Het boek begint met een proloog die de interesse van de lezer wekt. Helaas weet Cook deze interesse niet het hele boek vast te houden. De manier waarop de gebeurtenissen in de proloog later terugkomen in het verhaal, doet een beetje geforceerd aan. De zoektocht van Lynn gaat met de nodige toevalligheden en ongeloofwaardigheden gepaard. Ze sluipt de intensive care op, ondervraagt artsen en dit alles gaat haar wel heel gemakkelijk af.

Lynn is een interessant karakter: ze is gedreven en passioneel en als ze haar zinnen ergens op gezet heeft, dan zal ze het waarmaken ook! Haar relatie met Michael is heel geloofwaardig; ze gaan voor elkaar door het vuur en Michael helpt haar waar hij kan. Ook is hij degene die Lynn af en toe tot de verantwoording roept als ze een beetje door lijkt te draven. Ik kan me zeker voorstellen dat Lynn vaker een hoofdrol in toekomstige boeken van Cook zal vervullen, misschien dan met nog iets meer uitwerking.

Zoals gebruikelijk in de boeken van Cook komen ook in Donor veel medische onderwerpen en begrippen aan bod. Gelukkig worden deze goed uitgelegd, zodat het ook voor een leek goed te volgen is. Het maakt het boek interessant omdat je er als lezer ook nog wat van opsteekt.

Het boek kent wat spannende momenten, maar puntje-op-je-stoel-spannend wordt het nergens. Wel blijf je als lezer erg nieuwsgierig wat er nou aan de hand is en wat er met Carl is gebeurd. Deze ontknoping stelt niet teleur, maar doet wel een beetje science fiction-achtig aan en dat is jammer want dat past niet echt bij de rest van het verhaal.

Ondanks dat de plot wel erg veel wegheeft van Coma, is dit boek een prima tussendoortje voor een aantal uurtjes leesplezier. Prima!

4 mei 2024 7:29

0