Met o.a. De Cassandra Paradox en Wondermans eindspel bewees Willem Asman (1958) over een uitermate groot talent voor het schrijven van diverse soorten thrillers te beschikken. Politieke issues, actuele thema’s zoals het drama op Koninginnedag 2012 en een historisch avonturenverhaal; voor de geboren Amsterdammer ziet in veel thema’s een mogelijkheid en een uitdaging. Echter, sinds 2012 was het stil rondom Asman. Ambo Anthos geeft de auteur nu een nieuw podium. Enter is het eerste deel uit de REBOUND-trilogie, die binnen een jaar tijd zal verschijnen. Error (deel 2) en Exit (deel 3) liggen al klaar.
Tyler – dat niet haar echte naam is – woont met haar dochter Charlie – ook niet haar echte naam – in Amsterdam. Ze leeft een beschermd leven, aangezien ze een getuigenisbeschermingsprogramma ondergaat, nadat Tyler jaren geleden tegen haar man getuigde. Niemand van haar vorige leven kent ze nog en andersom weet ook niemand dat zij nog in leven zijn.
Wanneer Oz, medewerker van REBOUND - zoals de organisatie achter het programma heet - wordt opgeroepen om een snelle scan te doen van de leefomgeving van Tyler en Charlie, volgen de gebeurtenissen zich in razendsnel tempo op. Charlie, die ontdekt dat haar vader nog leeft en haar moeder dit nieuws jarenlang voor haar heeft verzwegen, maakt een afspraak met iemand die zegt haar vader te kennen. Net voordat ze diegene ontmoet, wordt ze een busje ingetrokken en ontvoerd.
Tyler raakt in paniek als ze van de ontvoering hoort en belt het noodnummer van REBOUND dat ze alleen in extreem dreigende situaties mag inschakelen. Daar zeggen ze niets te weten van haar zaak en lijkt haar bestaan zelfs voor hen onbekend. Ten einde raad gaat ze op zoek naar haar dochter, terwijl ze ook zichzelf moet beschermen, want het gevaar is nu dichterbij dan ooit. Het verleden heeft ze niet achter zich kunnen houden, dus REBOUND heeft gefaald…
Hoewel Enter bol staat van de actie, is het duidelijk een introducerend deel, een opmaat naar de vervolgdelen, waar de intriges echt kunnen losbarsten. Maar wel een hele fijne aanloop. Asman schrijft boeiend over identiteitsverandering en het beschermingsprogramma wat hierbij gepaard gaat. Een onbekende wereld voor zowel de lezer als voor Tyler, die geen idee heeft waar ze zich precies mee heeft ingelaten – voor haar eigen bestwil. Asman neemt goed de tijd om de REBOUND organisatie uiteen te zetten en doet dit in een korte, krachtige stijl.
Via verschillende invalshoeken komt men steeds meer te weten over de geheimen van de groepering. Naast Tyler, van wie de wanhoop en angst goed voelbaar is, maken we ook kennis met de oude mentor van Tyler, die hen gedurende het proces heeft bijgestaan. Ook Charlie en Oz zijn personages die voldoende worden uitgediept, al kennen we waarschijnlijk nog lang niet alle feiten.
De verteltrant, de gedegen plotopbouw en de spionagegeheimen doen op sommige momenten denken aan de boeken van Charles den Tex, die met o.a. De macht van meneer Miller en Cel (zeer terecht) de landsgrenzen over is gegaan. Ook Willem Asman zou dit kunnen bereiken, want de REBOUND-serie neigt naar een internationale hit. Enter is in ieder geval een veelbelovend begin, dat doet watertanden naar meer.
Als recensent vanaf 2006 begonnen bij Crimezone, later Hebban. Daar juryvoorzitter voor de Hebban debuutprijs geweest, ook tot 2015 recensent geweest bij Hebban. Bij beide platforms leesclubs gecoördineerd, op dit moment doe ik dat alweer ruim 6 jaar bij ThrillZone. Bij ThrillZone lever ik ad hoc ook recensies voor de site. Naast dit alles heb ik op Facebook nog WatCeesleest, waar al mijn recensies op verschijnen.
Tyler – dat niet haar echte naam is – woont met haar dochter Charlie – ook niet haar echte naam – in Amsterdam. Ze leeft een beschermd leven, aangezien ze een getuigenisbeschermingsprogramma ondergaat, nadat Tyler jaren geleden tegen haar man getuigde. Niemand van haar vorige leven kent ze nog en andersom weet ook niemand dat zij nog in leven zijn.
Wanneer Oz, medewerker van REBOUND - zoals de organisatie achter het programma heet - wordt opgeroepen om een snelle scan te doen van de leefomgeving van Tyler en Charlie, volgen de gebeurtenissen zich in razendsnel tempo op. Charlie, die ontdekt dat haar vader nog leeft en haar moeder dit nieuws jarenlang voor haar heeft verzwegen, maakt een afspraak met iemand die zegt haar vader te kennen. Net voordat ze diegene ontmoet, wordt ze een busje ingetrokken en ontvoerd.
Tyler raakt in paniek als ze van de ontvoering hoort en belt het noodnummer van REBOUND dat ze alleen in extreem dreigende situaties mag inschakelen. Daar zeggen ze niets te weten van haar zaak en lijkt haar bestaan zelfs voor hen onbekend. Ten einde raad gaat ze op zoek naar haar dochter, terwijl ze ook zichzelf moet beschermen, want het gevaar is nu dichterbij dan ooit. Het verleden heeft ze niet achter zich kunnen houden, dus REBOUND heeft gefaald…
Hoewel Enter bol staat van de actie, is het duidelijk een introducerend deel, een opmaat naar de vervolgdelen, waar de intriges echt kunnen losbarsten. Maar wel een hele fijne aanloop. Asman schrijft boeiend over identiteitsverandering en het beschermingsprogramma wat hierbij gepaard gaat. Een onbekende wereld voor zowel de lezer als voor Tyler, die geen idee heeft waar ze zich precies mee heeft ingelaten – voor haar eigen bestwil. Asman neemt goed de tijd om de REBOUND organisatie uiteen te zetten en doet dit in een korte, krachtige stijl.
Via verschillende invalshoeken komt men steeds meer te weten over de geheimen van de groepering. Naast Tyler, van wie de wanhoop en angst goed voelbaar is, maken we ook kennis met de oude mentor van Tyler, die hen gedurende het proces heeft bijgestaan. Ook Charlie en Oz zijn personages die voldoende worden uitgediept, al kennen we waarschijnlijk nog lang niet alle feiten.
De verteltrant, de gedegen plotopbouw en de spionagegeheimen doen op sommige momenten denken aan de boeken van Charles den Tex, die met o.a. De macht van meneer Miller en Cel (zeer terecht) de landsgrenzen over is gegaan. Ook Willem Asman zou dit kunnen bereiken, want de REBOUND-serie neigt naar een internationale hit. Enter is in ieder geval een veelbelovend begin, dat doet watertanden naar meer.