De Judasboom van de Nederlandse auteur Willem Kurstjens is kort verhaal met de volgende flaptekst: “In het openluchttheater De Doolhof te Tegelen hangt aan de boom waar tijdens het passiespel de apostel Judas zich verhangt, het lijk van een onbekende man. Wie is hij? En waarom hangt hij daar? “ Een vrijwilliger vind het slachtoffer kort voordat de ‘Passiespelen’ van start gaan. Zijn grootste zorg en die van de bestuursleden van de organisatie is of de spelen wel door kunnen gaan. De grootste zorg van de politie is het vinden van de dader.
De Judasboom is een kort, zeer vlot lezend verhaal. Het is in eerste instantie lastig voor te stellen wat de ‘Passiespelen’ inhouden, als je niet direct op de hoogte bent van het Rooms-katholieke geloof. Dit verhaal speelt zicht af rondom de Passiespelen in Tegelen, die ook in werkelijkheid om de vijf jaar plaatsvinden en wat een groots evenement is. Met die achtergrond valt het verhaal meer op zijn plaats.
Je verplaatst je als lezer al snel in het alledaagse leven van de rechercheurs die de moord onderzoeken. Naast de werkrelatie komt ook de privé relatie aan bod, wat een mooie diepere laag geeft. Lang is onduidelijk wie het slachtoffer is en wie de dader(s). De zoektocht verloopt soepel, de oplossing uiteindelijk ook. Het verhaal is echter te kort om dit verder goed uit te werken. Net als de belangrijkste verhaallijn, het oplossen van de moord.
Kurstjens geeft in zijn nawoord aan dat zijn verhaal er in de jaren negentig al lag, maar dat het wachtte op het juiste plot. Tot nu. Naar onze beleving was meer uit het verhaal te halen. De achtergrond en de zoektocht naar de daders bood ruimte voor meer diepgang. Leuk voor een kort verhaal.
Willem Kurstjens (1952) is docent Nederlands, literair vertaler, publicist en uitgever bij www.shinz.nl. In 1980 speelde hij zelf de rol van Judas tijdens de passiespelen.
De Judasboom is een kort, zeer vlot lezend verhaal. Het is in eerste instantie lastig voor te stellen wat de ‘Passiespelen’ inhouden, als je niet direct op de hoogte bent van het Rooms-katholieke geloof. Dit verhaal speelt zicht af rondom de Passiespelen in Tegelen, die ook in werkelijkheid om de vijf jaar plaatsvinden en wat een groots evenement is. Met die achtergrond valt het verhaal meer op zijn plaats.
Je verplaatst je als lezer al snel in het alledaagse leven van de rechercheurs die de moord onderzoeken. Naast de werkrelatie komt ook de privé relatie aan bod, wat een mooie diepere laag geeft. Lang is onduidelijk wie het slachtoffer is en wie de dader(s). De zoektocht verloopt soepel, de oplossing uiteindelijk ook. Het verhaal is echter te kort om dit verder goed uit te werken. Net als de belangrijkste verhaallijn, het oplossen van de moord.
Kurstjens geeft in zijn nawoord aan dat zijn verhaal er in de jaren negentig al lag, maar dat het wachtte op het juiste plot. Tot nu. Naar onze beleving was meer uit het verhaal te halen. De achtergrond en de zoektocht naar de daders bood ruimte voor meer diepgang. Leuk voor een kort verhaal.
Willem Kurstjens (1952) is docent Nederlands, literair vertaler, publicist en uitgever bij www.shinz.nl. In 1980 speelde hij zelf de rol van Judas tijdens de passiespelen.
Afbeelding
Marinus van de Velde
Ik ben Marinus van de Velde, van bouwjaar 1984. Ik mag mezelf de eigenaar noemen van ThrillZone! Ik lees al van jongs af aan. Mijn interesses liggen breed; Scandi, Nederlandstalig, spionage, maar ik vind Baldacci en Lee Child bijvoorbeeld ook geweldig. Lezen voor ThrillZone betekent soms het oprekken van je comfortzone en dat lukt goed!
De Judasboom is een kort, zeer vlot lezend verhaal. Het is in eerste instantie lastig voor te stellen wat de ‘Passiespelen’ inhouden, als je niet direct op de hoogte bent van het Rooms-katholieke geloof. Dit verhaal speelt zicht af rondom de Passiespelen in Tegelen, die ook in werkelijkheid om de vijf jaar plaatsvinden en wat een groots evenement is. Met die achtergrond valt het verhaal meer op zijn plaats.
Je verplaatst je als lezer al snel in het alledaagse leven van de rechercheurs die de moord onderzoeken. Naast de werkrelatie komt ook de privé relatie aan bod, wat een mooie diepere laag geeft. Lang is onduidelijk wie het slachtoffer is en wie de dader(s). De zoektocht verloopt soepel, de oplossing uiteindelijk ook. Het verhaal is echter te kort om dit verder goed uit te werken. Net als de belangrijkste verhaallijn, het oplossen van de moord.
Kurstjens geeft in zijn nawoord aan dat zijn verhaal er in de jaren negentig al lag, maar dat het wachtte op het juiste plot. Tot nu. Naar onze beleving was meer uit het verhaal te halen. De achtergrond en de zoektocht naar de daders bood ruimte voor meer diepgang. Leuk voor een kort verhaal.
Willem Kurstjens (1952) is docent Nederlands, literair vertaler, publicist en uitgever bij www.shinz.nl. In 1980 speelde hij zelf de rol van Judas tijdens de passiespelen.