We moeten afdalen naar Kortrijk om een kans te hebben een glimp van debutante Valerie Tack op te vangen. Met Rauw & alsof bracht ze een rimpeling teweeg in het doorgaans rustige Vlaamse lezersland en iets later ook bij hun noorderburen. Belgische dagbladen schreven haar lof toe, iets dat in de rare coronaperiode heel erg welkom is want fysieke presentaties zijn uit den boze. Als ze niet schrijft doceert ze Nederlands en Engelse taal aan een middelbare school in Kuurne. In haar eerste roman toont ze haar bedrevenheid in het goochelen met letters en woorden.
In Rauw & alsof maken de lezers kennis met een vrouw, in haar jongere jaren nog een meisje. Een naam is haar niet gegeven ondanks dat ze de hoofdrol speelt. Na de introductie gelezen te hebben is een verdere kennismaking feitelijk overbodig want het blijkt dat we met een moordenares te maken hebben. Om haar toch te kunnen vermelden wordt ze door haar vader duivelskind of meisje genoemd, is ze voor haar moeder een zondagskind en geeft een van haar vele relaties haar de bijnaam Vogel. Na de introductie wordt het plot teruggebracht naar diverse levensperioden om inzicht te krijgen wat de aanleiding is voor haar karaktervorming. De basis hiervoor is gelegd door haar vader die voortdurend dronken thuiskwam en haar moeder dan gebruikte om zijn frustraties op bot te vieren. Tack is dan al drukdoende met de belangrijke eerste bewuste levensjaren van het meisje te ontleden. Want de grote vraag die het verhaal moet beantwoorden is hoe ze zo is geworden en waarom ze haar leven leidt zoals ze leidt. Getormenteerd tot in de diepste vezel van haar lichaam en met een verwrongen geest denkt ze, met het ouder worden, de wereld aan te kunnen…
Rauw & alsof geeft een realistisch beeld van de ontwikkeling van een jong meisje en de invloed die de opvoeding in de eerste levensjaren daarop heeft. De auteur lukt het om met succes een aantal thema’s ongemerkt aan de orde te stellen zoals de eerdergenoemde invloed van je jeugd voor je verdere leven, het ongemerkt zoeken naar een stabiele basis in je leven, het verwerken van verdriet en omgaan met eenzaamheid. Hoe permanent zit je verleden in je geest gebeiteld en kun je dat definitief achter je laten? Vogel worstelt ermee en Tack biedt haar openingen aan. Een indringend boek dat je confronteert met een erfenis die je liever had willen ontlopen maar door de onderdanige positie die je als kind hebt, een onmogelijkheid is. Een uitzonderlijk goed debuut dat een zoektocht naar een normaal leven projecteert, na een gitzwarte jeugd.
In Rauw & alsof maken de lezers kennis met een vrouw, in haar jongere jaren nog een meisje. Een naam is haar niet gegeven ondanks dat ze de hoofdrol speelt. Na de introductie gelezen te hebben is een verdere kennismaking feitelijk overbodig want het blijkt dat we met een moordenares te maken hebben. Om haar toch te kunnen vermelden wordt ze door haar vader duivelskind of meisje genoemd, is ze voor haar moeder een zondagskind en geeft een van haar vele relaties haar de bijnaam Vogel. Na de introductie wordt het plot teruggebracht naar diverse levensperioden om inzicht te krijgen wat de aanleiding is voor haar karaktervorming. De basis hiervoor is gelegd door haar vader die voortdurend dronken thuiskwam en haar moeder dan gebruikte om zijn frustraties op bot te vieren. Tack is dan al drukdoende met de belangrijke eerste bewuste levensjaren van het meisje te ontleden. Want de grote vraag die het verhaal moet beantwoorden is hoe ze zo is geworden en waarom ze haar leven leidt zoals ze leidt. Getormenteerd tot in de diepste vezel van haar lichaam en met een verwrongen geest denkt ze, met het ouder worden, de wereld aan te kunnen…
‘Ik grinnik, maar hij lacht niet. Alles aan hem drukt ergernis uit en zegt me dat hij hier niet wil zijn. Ik ben op mijn hoede’De verhaallijn ontbeert enige chronologie en vertelt op basis van opgekomen herinneringen en gebeurtenissen hoe het leven op de boerderij de jeugd van het meisje en haar broertje heeft gevormd. Aan haar traumatische jeugd, veroorzaakt door een voortdurend dronken en agressieve controversiële vader, ontleent ze een karaktererfenis die ze haar verdere leven zal meedragen en haar alle dagen beïnvloedt. Duidelijk is dat de auteur er alles aan is gelegen het ‘waarom’ van dit gedrag te ontleden en op tafel te krijgen. Relaties zijn voor ‘Vogel’ niet meer dan passanten en haar trofeeën voor iedere bedpartner bestaan uit een flink assortiment koffiekopjes. Het geeft een beeld hoe waardevol ze die avontuurtjes zelf inschat…
Rauw & alsof geeft een realistisch beeld van de ontwikkeling van een jong meisje en de invloed die de opvoeding in de eerste levensjaren daarop heeft. De auteur lukt het om met succes een aantal thema’s ongemerkt aan de orde te stellen zoals de eerdergenoemde invloed van je jeugd voor je verdere leven, het ongemerkt zoeken naar een stabiele basis in je leven, het verwerken van verdriet en omgaan met eenzaamheid. Hoe permanent zit je verleden in je geest gebeiteld en kun je dat definitief achter je laten? Vogel worstelt ermee en Tack biedt haar openingen aan. Een indringend boek dat je confronteert met een erfenis die je liever had willen ontlopen maar door de onderdanige positie die je als kind hebt, een onmogelijkheid is. Een uitzonderlijk goed debuut dat een zoektocht naar een normaal leven projecteert, na een gitzwarte jeugd.
Afbeelding
Marinus van de Velde
Ik ben Marinus van de Velde, van bouwjaar 1984. Ik mag mezelf de eigenaar noemen van ThrillZone! Ik lees al van jongs af aan. Mijn interesses liggen breed; Scandi, Nederlandstalig, spionage, maar ik vind Baldacci en Lee Child bijvoorbeeld ook geweldig. Lezen voor ThrillZone betekent soms het oprekken van je comfortzone en dat lukt goed!
In Rauw & alsof maken de lezers kennis met een vrouw, in haar jongere jaren nog een meisje. Een naam is haar niet gegeven ondanks dat ze de hoofdrol speelt. Na de introductie gelezen te hebben is een verdere kennismaking feitelijk overbodig want het blijkt dat we met een moordenares te maken hebben. Om haar toch te kunnen vermelden wordt ze door haar vader duivelskind of meisje genoemd, is ze voor haar moeder een zondagskind en geeft een van haar vele relaties haar de bijnaam Vogel. Na de introductie wordt het plot teruggebracht naar diverse levensperioden om inzicht te krijgen wat de aanleiding is voor haar karaktervorming. De basis hiervoor is gelegd door haar vader die voortdurend dronken thuiskwam en haar moeder dan gebruikte om zijn frustraties op bot te vieren. Tack is dan al drukdoende met de belangrijke eerste bewuste levensjaren van het meisje te ontleden. Want de grote vraag die het verhaal moet beantwoorden is hoe ze zo is geworden en waarom ze haar leven leidt zoals ze leidt. Getormenteerd tot in de diepste vezel van haar lichaam en met een verwrongen geest denkt ze, met het ouder worden, de wereld aan te kunnen… De verhaallijn ontbeert enige chronologie en vertelt op basis van opgekomen herinneringen en gebeurtenissen hoe het leven op de boerderij de jeugd van het meisje en haar broertje heeft gevormd. Aan haar traumatische jeugd, veroorzaakt door een voortdurend dronken en agressieve controversiële vader, ontleent ze een karaktererfenis die ze haar verdere leven zal meedragen en haar alle dagen beïnvloedt. Duidelijk is dat de auteur er alles aan is gelegen het ‘waarom’ van dit gedrag te ontleden en op tafel te krijgen. Relaties zijn voor ‘Vogel’ niet meer dan passanten en haar trofeeën voor iedere bedpartner bestaan uit een flink assortiment koffiekopjes. Het geeft een beeld hoe waardevol ze die avontuurtjes zelf inschat…
Rauw & alsof geeft een realistisch beeld van de ontwikkeling van een jong meisje en de invloed die de opvoeding in de eerste levensjaren daarop heeft. De auteur lukt het om met succes een aantal thema’s ongemerkt aan de orde te stellen zoals de eerdergenoemde invloed van je jeugd voor je verdere leven, het ongemerkt zoeken naar een stabiele basis in je leven, het verwerken van verdriet en omgaan met eenzaamheid. Hoe permanent zit je verleden in je geest gebeiteld en kun je dat definitief achter je laten? Vogel worstelt ermee en Tack biedt haar openingen aan. Een indringend boek dat je confronteert met een erfenis die je liever had willen ontlopen maar door de onderdanige positie die je als kind hebt, een onmogelijkheid is. Een uitzonderlijk goed debuut dat een zoektocht naar een normaal leven projecteert, na een gitzwarte jeugd.