Het pasgetrouwde stel Jake en Alice ontvangt op hun bruiloft een bijzonder kado van een al even bijzondere Ierse man. Het zit verpakt in een luxe kist en bevat een exclusieve uitnodiging om lid te worden van Het Pact, een besloten genootschap dat als doel heeft om bij hun leden een oneindige, gezonde en liefdevolle huwelijksrelatie te bevorderen. Echtscheidingen moeten zodoende worden voorkomen. Wanneer je lid bent, dien je je wel te houden aan enkele regels, opgeschreven in Het Handboek. Het zijn ogenschijnlijk eenvoudige voorwaarden, zoals ‘Neem te allen tijde je telefoon op als je partner belt’, ‘geef elkaar maandelijks een geschenkje’ en ‘plan meerdere keren per jaar een uitje met elkaar.’ Het klinkt Jake en Alice als muziek in de oren en ze gaan de uitdaging aan, niet wetende dat ze er voor altijd aan vastzitten en dat er zware straffen volgen zodra men de regels niet naleeft.
Michelle Richmond is geboren en getogen in Alabama, maar woont sinds haar 18e in North Carolina, waar ze nu leeft met haar man en zoon. Ze schreef eerder – succesvolle en minder succesvolle – romans. Met enkele daarvan won ze prestigieuze prijzen zoals een AWP Award voor beste korte verhaal. Haar verhalen spelen zich allemaal af in de contreien van de San Fransisco Bay Area; daar waar haar huis staat. En datzelfde huis diende als inspiratie voor Het huwelijkspact, haar eerste thriller. Het betekende haar definitieve doorbraak als auteur, want het is in 27 landen vertaald en de filmrechten zijn gekocht door 20th Century Fox.
Het huwelijkspact is geschreven in de ik-persoon, waarbij de lezer door de ogen van Jake het verhaal beleeft. Zodoende maak je van dichtbij mee wat het kersverse echtpaar meemaakt en word je meegetrokken in de emotionele achtbaan die Het Pact is. In het begin gaat alles van een leien dakje en zijn Jake en Alice tevreden met hun keuze om toe te treden. Maar algauw merken ze hoe strict de regels uit Het Handboek zijn, want na een kleine misstap ondervinden ze de keiharde gevolgen. Eruit stappen is helaas niet meer mogelijk, en wordt zelfs gezien als een overtreding, dus er is geen weg terug voor het inmiddels door angst gevoerde stel.
De intensiteit van de emoties wordt door Richmond hoog opgevoerd. Voelbaar is de steeds groter groeiende wanhoop. Jake en Alice zitten gevangen tussen de grenzen van Het Pact en dat beïnvloedt hun levensstijl. Omdat Het Handboek vertelt dat ze hun geheimen met niemand buiten Het Pact mogen delen, kunnen ze aan niemand hulp vragen. Die onmacht leidt tot paniek en later tot oncontroleerbare woede, terwijl ze juist worden gesommeerd om hun kalmte te bewaren. Richmond bewijst een kei in de psychologische suspense te zijn door het voor de lezer tastbaar te maken.
Het uitgangspunt voor deze thriller is buitengewoon origineel. Mysterieuze sektes komen vaker voor in thrillers, maar de ideologie en overtuiging van Het Pact zijn uniek. Kunnen opgestelde condities leiden tot een perfect huwelijk? Het is interessant hoe Richmond deze visie onderbouwt, want door het opvolgen van deze eisen – en bij verwaarlozing of overtreding de straffen te ondergaan – kom je nader tot elkaar, ook al zijn bepaalde dingen opgedrongen. Als lezer moet je wel je vingers voor je ogen houden om enkele ongeloofwaardige situaties te overzien. De reacties en handelingen van Jake en Alice zijn vaak te verklaren, veelal door hun beide beroepen (Jake is therapeut en Alice werkt als juriste), maar een enkele keer handelen ze dwaas.
Hoewel je van meet af nieuwsgierig bent hoe het zal aflopen, duurt het even alvorens de werkelijke spanning tot uiting komt. Na een boeiende start is het vervolg zelfs traag en strooit Richmond zelfs met kabbelende hoofdstukken waar een goede chicklit jaloers op kan zijn. Maar net op het moment dat je door wilt bladeren om op zoek te gaan naar de actie, begeven de personages zich op glad ijs en schiet het verhaal in de zesde versnelling. De verhaallijn ontplooit zich uiteindelijk tot een knappe psychologische thriller met een daadkrachtig slot. De plot leent zich bovendien uitstekend voor een filmscript, iets dat 20th Century Fox goed heeft gezien. Het huwelijkspact is origineel, boeiend en onderhoudend!
Michelle Richmond is geboren en getogen in Alabama, maar woont sinds haar 18e in North Carolina, waar ze nu leeft met haar man en zoon. Ze schreef eerder – succesvolle en minder succesvolle – romans. Met enkele daarvan won ze prestigieuze prijzen zoals een AWP Award voor beste korte verhaal. Haar verhalen spelen zich allemaal af in de contreien van de San Fransisco Bay Area; daar waar haar huis staat. En datzelfde huis diende als inspiratie voor Het huwelijkspact, haar eerste thriller. Het betekende haar definitieve doorbraak als auteur, want het is in 27 landen vertaald en de filmrechten zijn gekocht door 20th Century Fox.
Het huwelijkspact is geschreven in de ik-persoon, waarbij de lezer door de ogen van Jake het verhaal beleeft. Zodoende maak je van dichtbij mee wat het kersverse echtpaar meemaakt en word je meegetrokken in de emotionele achtbaan die Het Pact is. In het begin gaat alles van een leien dakje en zijn Jake en Alice tevreden met hun keuze om toe te treden. Maar algauw merken ze hoe strict de regels uit Het Handboek zijn, want na een kleine misstap ondervinden ze de keiharde gevolgen. Eruit stappen is helaas niet meer mogelijk, en wordt zelfs gezien als een overtreding, dus er is geen weg terug voor het inmiddels door angst gevoerde stel.
De intensiteit van de emoties wordt door Richmond hoog opgevoerd. Voelbaar is de steeds groter groeiende wanhoop. Jake en Alice zitten gevangen tussen de grenzen van Het Pact en dat beïnvloedt hun levensstijl. Omdat Het Handboek vertelt dat ze hun geheimen met niemand buiten Het Pact mogen delen, kunnen ze aan niemand hulp vragen. Die onmacht leidt tot paniek en later tot oncontroleerbare woede, terwijl ze juist worden gesommeerd om hun kalmte te bewaren. Richmond bewijst een kei in de psychologische suspense te zijn door het voor de lezer tastbaar te maken.
Het uitgangspunt voor deze thriller is buitengewoon origineel. Mysterieuze sektes komen vaker voor in thrillers, maar de ideologie en overtuiging van Het Pact zijn uniek. Kunnen opgestelde condities leiden tot een perfect huwelijk? Het is interessant hoe Richmond deze visie onderbouwt, want door het opvolgen van deze eisen – en bij verwaarlozing of overtreding de straffen te ondergaan – kom je nader tot elkaar, ook al zijn bepaalde dingen opgedrongen. Als lezer moet je wel je vingers voor je ogen houden om enkele ongeloofwaardige situaties te overzien. De reacties en handelingen van Jake en Alice zijn vaak te verklaren, veelal door hun beide beroepen (Jake is therapeut en Alice werkt als juriste), maar een enkele keer handelen ze dwaas.
Hoewel je van meet af nieuwsgierig bent hoe het zal aflopen, duurt het even alvorens de werkelijke spanning tot uiting komt. Na een boeiende start is het vervolg zelfs traag en strooit Richmond zelfs met kabbelende hoofdstukken waar een goede chicklit jaloers op kan zijn. Maar net op het moment dat je door wilt bladeren om op zoek te gaan naar de actie, begeven de personages zich op glad ijs en schiet het verhaal in de zesde versnelling. De verhaallijn ontplooit zich uiteindelijk tot een knappe psychologische thriller met een daadkrachtig slot. De plot leent zich bovendien uitstekend voor een filmscript, iets dat 20th Century Fox goed heeft gezien. Het huwelijkspact is origineel, boeiend en onderhoudend!
Afbeelding
Marinus van de Velde
Ik ben Marinus van de Velde, van bouwjaar 1984. Ik mag mezelf de eigenaar noemen van ThrillZone! Ik lees al van jongs af aan. Mijn interesses liggen breed; Scandi, Nederlandstalig, spionage, maar ik vind Baldacci en Lee Child bijvoorbeeld ook geweldig. Lezen voor ThrillZone betekent soms het oprekken van je comfortzone en dat lukt goed!
Michelle Richmond is geboren en getogen in Alabama, maar woont sinds haar 18e in North Carolina, waar ze nu leeft met haar man en zoon. Ze schreef eerder – succesvolle en minder succesvolle – romans. Met enkele daarvan won ze prestigieuze prijzen zoals een AWP Award voor beste korte verhaal. Haar verhalen spelen zich allemaal af in de contreien van de San Fransisco Bay Area; daar waar haar huis staat. En datzelfde huis diende als inspiratie voor Het huwelijkspact, haar eerste thriller. Het betekende haar definitieve doorbraak als auteur, want het is in 27 landen vertaald en de filmrechten zijn gekocht door 20th Century Fox.
Het huwelijkspact is geschreven in de ik-persoon, waarbij de lezer door de ogen van Jake het verhaal beleeft. Zodoende maak je van dichtbij mee wat het kersverse echtpaar meemaakt en word je meegetrokken in de emotionele achtbaan die Het Pact is. In het begin gaat alles van een leien dakje en zijn Jake en Alice tevreden met hun keuze om toe te treden. Maar algauw merken ze hoe strict de regels uit Het Handboek zijn, want na een kleine misstap ondervinden ze de keiharde gevolgen. Eruit stappen is helaas niet meer mogelijk, en wordt zelfs gezien als een overtreding, dus er is geen weg terug voor het inmiddels door angst gevoerde stel.
De intensiteit van de emoties wordt door Richmond hoog opgevoerd. Voelbaar is de steeds groter groeiende wanhoop. Jake en Alice zitten gevangen tussen de grenzen van Het Pact en dat beïnvloedt hun levensstijl. Omdat Het Handboek vertelt dat ze hun geheimen met niemand buiten Het Pact mogen delen, kunnen ze aan niemand hulp vragen. Die onmacht leidt tot paniek en later tot oncontroleerbare woede, terwijl ze juist worden gesommeerd om hun kalmte te bewaren. Richmond bewijst een kei in de psychologische suspense te zijn door het voor de lezer tastbaar te maken.
Het uitgangspunt voor deze thriller is buitengewoon origineel. Mysterieuze sektes komen vaker voor in thrillers, maar de ideologie en overtuiging van Het Pact zijn uniek. Kunnen opgestelde condities leiden tot een perfect huwelijk? Het is interessant hoe Richmond deze visie onderbouwt, want door het opvolgen van deze eisen – en bij verwaarlozing of overtreding de straffen te ondergaan – kom je nader tot elkaar, ook al zijn bepaalde dingen opgedrongen. Als lezer moet je wel je vingers voor je ogen houden om enkele ongeloofwaardige situaties te overzien. De reacties en handelingen van Jake en Alice zijn vaak te verklaren, veelal door hun beide beroepen (Jake is therapeut en Alice werkt als juriste), maar een enkele keer handelen ze dwaas.
Hoewel je van meet af nieuwsgierig bent hoe het zal aflopen, duurt het even alvorens de werkelijke spanning tot uiting komt. Na een boeiende start is het vervolg zelfs traag en strooit Richmond zelfs met kabbelende hoofdstukken waar een goede chicklit jaloers op kan zijn. Maar net op het moment dat je door wilt bladeren om op zoek te gaan naar de actie, begeven de personages zich op glad ijs en schiet het verhaal in de zesde versnelling. De verhaallijn ontplooit zich uiteindelijk tot een knappe psychologische thriller met een daadkrachtig slot. De plot leent zich bovendien uitstekend voor een filmscript, iets dat 20th Century Fox goed heeft gezien. Het huwelijkspact is origineel, boeiend en onderhoudend!