Sophie Hannah (1971) heeft inmiddels een behoorlijk omvangrijk oeuvre opgebouwd en zal vermoedelijk bij de meeste lezers vooral bekend zijn om haar reeks met de inspecteurs Waterhouse en Zailer. Wat wellicht minder bekend is, is dat Sophie Hannah voordat ze thrillers ging schrijven tien poëzie albums afleverde. Dat klinkt misschien niet direct als een voor de hand liggende combinatie, maar zelf verklaarde ze daarover dat poëzie en thrillers eigenlijk heel veel met elkaar gemeen hebben. Zowel poëzie als thrillers zijn volgens haar erg afhankelijk van structuur. Alles moet kloppen, want anders stort het hele bouwwerk in elkaar.
Heb jij haar gezien? is een stand alone thriller die zonder enige voorkennis van Sophie Hannah’s andere thrillers kan worden gelezen en gaat over een vrouw die om aanvankelijk onbekende reden haar gezin in Engeland ontvlucht en voor een periode van twee weken haar intrek neemt in een super de luxe resort in Arizona in de Verenigde Staten. Eenmaal daar aangekomen krijgt ze bij de receptie de sleutel van de verkeerde kamer. Als ze eenmaal in de gaten heeft dat de kamer al door andere mensen is bezet, komt ze in een regelrechte nachtmerrie terecht. Ze ziet in de kamer namelijk een meisje dat jaren eerder in het nieuws is gekomen vanwege haar ontvoering en het feit dat ze door haar ontvoerders werd vermoord. En een beetje ervaren lezer heeft dan natuurlijk al lang in de gaten dat het natuurlijk niet de bedoeling is dat ze dit aan de grote klok gaat hangen.
Het is tijdens het lezen meteen duidelijk dat Sophie Hannah inderdaad van structuur houdt. Ze bouwt heel methodisch aan het plot dat zich langzaam aan ontvouwt. Er is een mysterie, verschillende personages doen hun intrede, verschillende rode haringen worden neergeplant en een aantal mogelijke verdachten passeren de revue. Dat ergens de oplossing van het mysterie moet worden gevonden, ligt meteen voor de hand. Heel erg verrassend is de uitkomst misschien niet, maar Sophie Hannah heeft voldoende in haar mars om er een boeiend verhaal van te maken.
Heb jij haar gezien? is niet zomaar een rechttoe rechtaan thriller. Onder de oppervlakte van het verhaal stelt Sophie Hannah vooral de vraag in hoeverre we af kunnen gaan op waarheden die door anderen als officieel worden gepresenteerd. Hoe slaafs en volgzaam zijn we eigenlijk zonder kritisch zelf kritisch onderzoek te doen? In deze tijden van fake news zijn dat natuurlijk interessante vragen. Gelukkig legt Sophie Hannah dit thema er niet al te dik bovenop, maar voor de kritische lezer valt er zeker meer uit het verhaal te halen dan alleen de vraag of het meisje dat Cara heeft gezien echt nog in leven is en welk mysterie daarachter ligt.
Heb je haar gezien? moet het vooral hebben van de personages. Daarbij valt vooral erg de belangrijke rol op die sterke en initiatiefrijke vrouwen in het verhaal spelen. Zo zijn daar Tarin Fry en Bonnie Juno die bijzonder dwingend aanwezig zijn. Ook de kleine bijrollen zijn sterk ingevuld. Vooral inspecteur Priddey die op de verdwijningszaak wordt gezet maakt in de weinige pagina’s die hij krijgt indruk. Het is te hopen dat dit personage ergens nog eens opnieuw door Sophie Hannah ten tonele wordt gevoerd. Het nadeel is wel dat Cara Burrows onder druk van al die sterke bijrollen wat flets overkomt. Ze geeft weinig sturing aan het verhaal en het lijkt er vooral op dat de meeste dingen haar gewoon overkomen. Aangezien er echter zoveel gebeurt in het boek leidt dat nauwelijks af.
Heb jij haar gezien? is al met al een knap geconstrueerde thriller met een aantal memorabele personages en dat maakt dit boek de moeite van het lezen zeker waard.
Heb jij haar gezien? is een stand alone thriller die zonder enige voorkennis van Sophie Hannah’s andere thrillers kan worden gelezen en gaat over een vrouw die om aanvankelijk onbekende reden haar gezin in Engeland ontvlucht en voor een periode van twee weken haar intrek neemt in een super de luxe resort in Arizona in de Verenigde Staten. Eenmaal daar aangekomen krijgt ze bij de receptie de sleutel van de verkeerde kamer. Als ze eenmaal in de gaten heeft dat de kamer al door andere mensen is bezet, komt ze in een regelrechte nachtmerrie terecht. Ze ziet in de kamer namelijk een meisje dat jaren eerder in het nieuws is gekomen vanwege haar ontvoering en het feit dat ze door haar ontvoerders werd vermoord. En een beetje ervaren lezer heeft dan natuurlijk al lang in de gaten dat het natuurlijk niet de bedoeling is dat ze dit aan de grote klok gaat hangen.
Het is tijdens het lezen meteen duidelijk dat Sophie Hannah inderdaad van structuur houdt. Ze bouwt heel methodisch aan het plot dat zich langzaam aan ontvouwt. Er is een mysterie, verschillende personages doen hun intrede, verschillende rode haringen worden neergeplant en een aantal mogelijke verdachten passeren de revue. Dat ergens de oplossing van het mysterie moet worden gevonden, ligt meteen voor de hand. Heel erg verrassend is de uitkomst misschien niet, maar Sophie Hannah heeft voldoende in haar mars om er een boeiend verhaal van te maken.
Heb jij haar gezien? is niet zomaar een rechttoe rechtaan thriller. Onder de oppervlakte van het verhaal stelt Sophie Hannah vooral de vraag in hoeverre we af kunnen gaan op waarheden die door anderen als officieel worden gepresenteerd. Hoe slaafs en volgzaam zijn we eigenlijk zonder kritisch zelf kritisch onderzoek te doen? In deze tijden van fake news zijn dat natuurlijk interessante vragen. Gelukkig legt Sophie Hannah dit thema er niet al te dik bovenop, maar voor de kritische lezer valt er zeker meer uit het verhaal te halen dan alleen de vraag of het meisje dat Cara heeft gezien echt nog in leven is en welk mysterie daarachter ligt.
Heb je haar gezien? moet het vooral hebben van de personages. Daarbij valt vooral erg de belangrijke rol op die sterke en initiatiefrijke vrouwen in het verhaal spelen. Zo zijn daar Tarin Fry en Bonnie Juno die bijzonder dwingend aanwezig zijn. Ook de kleine bijrollen zijn sterk ingevuld. Vooral inspecteur Priddey die op de verdwijningszaak wordt gezet maakt in de weinige pagina’s die hij krijgt indruk. Het is te hopen dat dit personage ergens nog eens opnieuw door Sophie Hannah ten tonele wordt gevoerd. Het nadeel is wel dat Cara Burrows onder druk van al die sterke bijrollen wat flets overkomt. Ze geeft weinig sturing aan het verhaal en het lijkt er vooral op dat de meeste dingen haar gewoon overkomen. Aangezien er echter zoveel gebeurt in het boek leidt dat nauwelijks af.
Heb jij haar gezien? is al met al een knap geconstrueerde thriller met een aantal memorabele personages en dat maakt dit boek de moeite van het lezen zeker waard.
Image
Marinus van de Velde
Ik ben Marinus van de Velde, van bouwjaar 1984. Ik mag mezelf de eigenaar noemen van ThrillZone! Ik lees al van jongs af aan. Mijn interesses liggen breed; Scandi, Nederlandstalig, spionage, maar ik vind Baldacci en Lee Child bijvoorbeeld ook geweldig. Lezen voor ThrillZone betekent soms het oprekken van je comfortzone en dat lukt goed!
Heb jij haar gezien? is een stand alone thriller die zonder enige voorkennis van Sophie Hannah’s andere thrillers kan worden gelezen en gaat over een vrouw die om aanvankelijk onbekende reden haar gezin in Engeland ontvlucht en voor een periode van twee weken haar intrek neemt in een super de luxe resort in Arizona in de Verenigde Staten. Eenmaal daar aangekomen krijgt ze bij de receptie de sleutel van de verkeerde kamer. Als ze eenmaal in de gaten heeft dat de kamer al door andere mensen is bezet, komt ze in een regelrechte nachtmerrie terecht. Ze ziet in de kamer namelijk een meisje dat jaren eerder in het nieuws is gekomen vanwege haar ontvoering en het feit dat ze door haar ontvoerders werd vermoord. En een beetje ervaren lezer heeft dan natuurlijk al lang in de gaten dat het natuurlijk niet de bedoeling is dat ze dit aan de grote klok gaat hangen.
Het is tijdens het lezen meteen duidelijk dat Sophie Hannah inderdaad van structuur houdt. Ze bouwt heel methodisch aan het plot dat zich langzaam aan ontvouwt. Er is een mysterie, verschillende personages doen hun intrede, verschillende rode haringen worden neergeplant en een aantal mogelijke verdachten passeren de revue. Dat ergens de oplossing van het mysterie moet worden gevonden, ligt meteen voor de hand. Heel erg verrassend is de uitkomst misschien niet, maar Sophie Hannah heeft voldoende in haar mars om er een boeiend verhaal van te maken.
Heb jij haar gezien? is niet zomaar een rechttoe rechtaan thriller. Onder de oppervlakte van het verhaal stelt Sophie Hannah vooral de vraag in hoeverre we af kunnen gaan op waarheden die door anderen als officieel worden gepresenteerd. Hoe slaafs en volgzaam zijn we eigenlijk zonder kritisch zelf kritisch onderzoek te doen? In deze tijden van fake news zijn dat natuurlijk interessante vragen. Gelukkig legt Sophie Hannah dit thema er niet al te dik bovenop, maar voor de kritische lezer valt er zeker meer uit het verhaal te halen dan alleen de vraag of het meisje dat Cara heeft gezien echt nog in leven is en welk mysterie daarachter ligt.
Heb je haar gezien? moet het vooral hebben van de personages. Daarbij valt vooral erg de belangrijke rol op die sterke en initiatiefrijke vrouwen in het verhaal spelen. Zo zijn daar Tarin Fry en Bonnie Juno die bijzonder dwingend aanwezig zijn. Ook de kleine bijrollen zijn sterk ingevuld. Vooral inspecteur Priddey die op de verdwijningszaak wordt gezet maakt in de weinige pagina’s die hij krijgt indruk. Het is te hopen dat dit personage ergens nog eens opnieuw door Sophie Hannah ten tonele wordt gevoerd. Het nadeel is wel dat Cara Burrows onder druk van al die sterke bijrollen wat flets overkomt. Ze geeft weinig sturing aan het verhaal en het lijkt er vooral op dat de meeste dingen haar gewoon overkomen. Aangezien er echter zoveel gebeurt in het boek leidt dat nauwelijks af.
Heb jij haar gezien? is al met al een knap geconstrueerde thriller met een aantal memorabele personages en dat maakt dit boek de moeite van het lezen zeker waard.